Nadotázky: Čo je to pravda?  
Čo je poznanie?
Podotázky: Nie je všetko poznanie iba viera?  Čo je to filozofia?  Ako vôbec viem, čo kedy robiť?  Čo je omyl/Ako sa môžme mýliť?  Ako môžu slová vystihovať realitu?  Čo je to fakt?  Čo je to informácia?  Čo je veda?  Čo je to otázka?  Ak má človek slobodnú vôľu, vie Boh dopredu ako sa človek rozhodne?  Aké sú zjednocujúce princípy všetkého poznania?  Aký je vzťah poznania a vôle?  Ako poznať seba samého?  ![]() Pytagoras zo Samu (-580) | ..Pytagoras... kedykoľvek na niečo upriamil celú svoju myseľ, ľahko videl každú zo všetkých vecí vo svojich desiatich, ba dvadsiatich životoch. |
![]() Pytagoras zo Samu (-580) | Múdrosť spočíva v dôkladnej znalosti čísla a poznanie spočíva v pochopení harmónie. |
V Reči o pravom poznaní nachádzame troch hlavných predstaviteľov skupiny mentálnych formácií: zámer (četaná), zmyslový kontakt (phassa) a pozornosť (manasikára). | ![]() Guatama Buddha (-563) |
Zemou /v nas/ videme zem, vodou vodu, vzduchom bozsky vzduch, ohnom nicivy ohen, laskou vidime lasku, svar zalostným svárom. Rovnake, podla Empedokla , poznava pomocou rovnakeho . | ![]() Empedokles (-483) |
Všetko vnímanie sa dá previesť na dotyk. Každý z ostatných zmyslov je určitým druhom hmatu. | ![]() Demokritos z Abdér (-460) |
![]() Platon (pov. Aristokles) (-427) | Idei existujú pred vecami. Idey sú večné predobrazy esencií (bytností) vecí. /Univerzalia ante res / |
Idey sú vo veciach. Sú jednou zo zložiek vecí - formou, druhou zložkou je matéria. /Univerzalia in rebus./ | ![]() Aristoteles (-384) |
Poznanie sa získava zjavením - cit.: Odpovedal mu Ježiš: Blahoslavený si, Šimon, syn Jonášov, lebo telo a krv ti to nezjavili, ale môj Otec, ktorý je v nebesiach.. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
![]() Aurelius Augustinus (354) | Seba samého poznávam iba vo svetle pravdy toho, skrze ktorého som už poznaný /stvorený/. |
![]() Averroes - Ibn Rusd (1126) | Ľud musí veriť bez toho aby chápal, filozofi nepotrebujú k chápaniu vieru, teológovia veria, že chápu. Ničia istotu viery, bez toho aby ju nahradili istotou vedy. |
pravda sa postihuje osvietením, ktoré kresťan dostáva ako požehnanie; podmienkou poznania pravdy je zbožný život a modlitba | ![]() Bonaventura (1217) |
Poznanie je moc, znamená poznanie nezávislej skutočnosti, ktorú keď poznávame pravdivo, teda v jej skutočnosti a riadime sa podľa toho, získavame nad ňou moc. | ![]() Francis Bacon (1561) |
![]() John Locke (1632) | (Idea Boha, idea ja a idea rozpriestranenosti) nie sú vrodené, lebo deťom, duševne chorým atd. nie sú známe. |
![]() Nicolas Malebranche (1638) | Idey, ktoré chápeme pri vnímaní a vedení, nie sú v skutočnosti idey v našej mysli, ale idey v božej mysli a my máme cez osvietenie k týmto ideám prístup. |
Nič nie je v rozume, čo by predtým nebolo v zmysloch okrem rozumu samotného, jeho poznávacích schopností a vrodených ideí. | ![]() Gottfried Wilhelm Leibniz (1646) |
Máme v sebe dve schopnosti (pasívne sily) - telesnú citlivosť (schopnosť prijímať dojmy) a pamäť (schopnosť uchovávať pocit). | ![]() Claude Adrien Helvétius (1715) |
Pociťovanie samo produkuje všetky naše myšlienky. Myslieť znamená (znovu) pociťovať. | ![]() Claude Adrien Helvétius (1715) |
![]() Immanuel Kant (1724) | Doteraz sa predpokladalo, ze nase poznanie sa musí riadiť vecami... skúsme teda, či nepokročíme ďalej za predpokladu, že predmety sa musia riadiť podľa nášho poznania. |
![]() Immanuel Kant (1724) | Vobec nemožno pochybovať o tom, že celé naše poznanie sa začína skúsenosťou......predsa to ešte neznamená, že celé pramení zo skúsenosti. |
![]() Immanuel Kant (1724) | Existuje aj poznanie nezávislé na skúsenosti?......Kant je presvedčený, že existuje a nazýva ho apriórnym. |
![]() Immanuel Kant (1724) | Ako je možná metafyzika ako veda? (zákl. otázka Kritiky čistého rozumu)...Všetky teoretické rozumové vedy obsahujú syntetické apriórne súdy ako princípy. |
Veci (napr. umeleckému dielu) rozumiem vtedy, ak poznám jej predhistóriu (napr. dejiny umenia) | ![]() Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770) |
Logika, ktorou človek poznáva a ktorú poznáva v prírode je jedna a tá istá logika. | ![]() Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770) |
![]() Arthur Schopenhauer (1788) | To čo je chápanie u subjektu, to je kauzalita (=matéria) u objektu. Chýpanie kauzality premieňa vnímanie na nazeranie --> Vorstellung (predstava) |
![]() Arthur Schopenhauer (1788) | Vnemy sú zmeny tela, ktoré polieha kauzalite. Bez toho, aby telesá na seba nepôsobili, by sme ich nemohli poznávať. |
![]() Arthur Schopenhauer (1788) | Naše telo je pre nás jednak predstava a jednak vôľa. Našu postavu necítime, musíme ju vidieť. |
![]() Arthur Schopenhauer (1788) | Vedenie je abstraktné podržanie si pomocou pojmou poznanie z nazerania (Verstandu). |
Ideálno nie je nič iného, než materiálno prenesené do ľudskej hlavy a v nej pretvorené. | ![]() Karol Marx (1818) |
Načo dal Boh človeku zjavenú pravdu? Urobil by niečo nadbytočné? Človek nevie sám od seba, čo je dobré a čo je zlé, preto mu zjavil Boh svoju vôľu. | ![]() Friedrich Nietzsche (1844) |
Slávny zadoček na obzore - Spoznáte, ktorej tenistke patria tieto krivky? - To filozof nemusí vedieť. To nie je vedenie. | ![]() Niekto (2019) |
Jazykové obrazy sú teoretické konštrukcie tvorené na bázi doterajšej skúsenosti, na ktorých je možné rozvíjať i ďalšie neskúsenostné ideje ako na modeloch. | ![]() Niekto (2019) |
Milovať a poznať je takmer to isté, lebo človeka, ktorého máme radšej aj lepšie poznáme. | ![]() Niekto (2019) |
Ak Boh vytvára v nás vnemy existujúcich vecí, tak načo je vlastne dobrá nezávislá existencia vecí - nemožno ju vynechať? | ![]() Niekto (2019) |
Človek, ktorý uvažuje je „pohltený“ tým, o čom uvažuje; a „poznávajúci subjekt„ sa stráca sám v objekte, ktorý je poznávaný. Uvažovanie odhaľuje objekt, nie subjekt. | ![]() Niekto (2019) |
Telesá poznávame telesom, teda svojím telom. Človeka poznávame človekom a boha poznávame bohom (v nás). | ![]() Niekto (2019) |
Jedno z prvých slov, ktoré sa dieťa naučí je "Prečo?". Nikto mu nepovedal, že všetko má svoju príčinu a predsa sa pýta po príčine. Kategória príčiny je človeku vrodená. | ![]() Niekto (2019) |