Nadotázky: Ako žiť?  
Čo robiť?
Podotázky: Načo prosiť Boha, keď on aj tak vie čo potrebujeme?  Zabíjať mravcov vo vlastnom byte je dobré alebo zlé?  Potraty áno či nie?  Čo jesť?  Antikoncepcia - áno či nie?  Prerušovaný styk - áno či nie?  Ako nerobiť a zarobiť?  V čom podnikať?  Povinné očkovanie - áno či nie?  Prečo ne/študovať filozofiu?  Ako odstrániť korupciu?  Pozerať či nepozerať televíziu?  Piť či nepiť?  Ako filozofovať?  Mať či nemať deti?  Čo robiť, keď nás urážajú?  Pracovať či nepracovať?  Byť či nebyť?  Čo kupovať?  Ako (ne)sexovať?  ![]() Lao-c (-604) | Kto robí - pokazí, kto vlastní - stratí.
Kedže mudrc nič nerobí - nič nepokazí,
kedže sa ničoho nedrží - nemôže nič stratiť |
![]() Lao-c (-604) | Mudrc poznáva bez toho, aby cestoval,
chápe bez toho, aby pozrel,
dokončí bez toho, aby konal. |
Ty sám, rovnako ako všetci ostatný na svete, potrebujú tvoju lásku a náklonnosť. | ![]() Guatama Buddha (-563) |
Lepšie ako tisíc prázdnych slov, je jedno slovo, ktoré prináša mier./Better than thousand hollow words, is one word that brings peace. | ![]() Guatama Buddha (-563) |
Obrazné označenie "cesta" (patipadá) alebo "chodník" (magga) vedie niekedy k tomu nedorozumeniu, že by sa v praxi mali cvičiť jednotlivé členy tejto cesty jeden po druhom tak, ako sú zoradené. Akoby pravé pochopenie, teda plné preniknutie pravdy, malo realizovať najskôr, ešte predtým, než by smel človek pomyslieť na rozvíjanie pravého zmýšľania alebo použitie pravého rozprávania, atď. V skutočnosti musia byť ako prvé zdokonalené tie tri členmi (3. - 5. ), ktoré tvoria oddiel "mravnosti" (síla); potom je nutné venovať pozornosť systematickému trénovaniu mysle cvičením troch členov (6. - 8.), ktoré patria do oddielu "meditácie" (samádhi); ešte len takto pripravená povaha a myseľ človeka je schopná dosiahnuť dokonalosť prvých dvoch členov (1. - 2.) predstavujúcich oddiel "múdrosti" (paňňá).
Isté minimum pravého pochopenie je však nevyhnutné skutočne už na samom začiatku, lebo isté pochopenie faktov utrpenia je nutné, aby poskytlo presvedčivé dôvody a motiváciu pre usilovnej cvičenie cesty. | ![]() Guatama Buddha (-563) |
Počujte pozorne žiaci: Nesmrteľnosť je dosiahnuteľná! Učím Dhammu, dávam praktické pokyny. Postupujte teda podľa týchto pokynov! A uskutočnite ten najvyšší cieľ svätého života, cieľ, pre ktorý odchádzajú z domu do bezdomovectva synovia z tých najlepších rodín. Osvojte si ten najvyšší cieľ už v tomto živote, priamym poznaním ho uskutočnite, dosiahnite ho a spočívajte v ňom! | ![]() Guatama Buddha (-563) |
A čo je blahodarné (kusala)?
činy telom (Kája-kammaú
1. neubližovať je blahodarné.
2. Nekradnúť je blahodarné.
3. Striedmosť je blahodarná.
činy rečou (vačí–kamma)
4. Neklamať je blahodarné.
5. neohovárať je blahodarné.
6. Hovoriť vľúdne je blahodarné.
7. Hovoriť spoľahlivo je blahodarné.
činnosť mysle (mano–kamma)
8. Nelakomost je blahodarná.
9. Zmierlivosť je blahodarná.
10. Pravé pochopenie je blahodarné.
Toto je desať druhov blahodarného spôsobu konania (kusala–kamma–patha). | ![]() Guatama Buddha (-563) |
A ktoré sú teda korene prospešnej kammy? Štedrosť (a-lobha = nesebeckosť) je koreňom prospešnej kammy, láskavosť (a-dosa = dobrotivosť) je koreňom prospešné Kammy, neprítomnosť zaslepenosti (a-moha = múdrosť) je koreňom prospešnej kammy. | ![]() Guatama Buddha (-563) |
Päť metód na prekonanie zlých myšlienok:
Keď pri niektorej predstave predmetu žiakovi vznikajú zlé zhubné myšlienky spojené s ochotou alebo nenávisťou a klamom, tak postupuje nasledovne:
Najprv sa snaží vo vzťahu k tomu istému predmetu získať iné predstavy, ktoré sú dobré a blahodarné.
Ak sa to nedarí, uvažuje o zhubných následkoch takto: "Sú to naozaj hanebné myšlienky, prinášajúce skazu!"
Ak to nepomáha, zámerne odvracia od týchto zlých myšlienok pozornosť a ignoruje ich.
Keď ani to nepomáha, zisťuje príčiny vzniku a zloženie týchto zhubných myšlienok.
Ak ani to nevedie k úspechu, tak so zaťatými zubami a jazykom prilepeným k ďasnám, všetku silou svojej mysle potláča a premáha tieto zhubné myšlienky. | ![]() Guatama Buddha (-563) |
keď sa Buddhu pýtali, čo získal meditovaním, odpovedal, že nič. Potom však dodal: “Ale dovoľte mi podeliť sa s vami o to, čo som stratil: hnev, starosti, depresie, neistotu a strach zo staroby aj smrti.” Prečo? Lebo toto všetko je len výtvorom našej mysle a nemá to žiadnu svoju skutočnú podstatu. | ![]() Guatama Buddha (-563) |
![]() Konfucius - Kchung Fu-c’ (-551) | Aby si sa stal dobrým človekom musíš prekonať svoje ja (t.j. sumu doterajších zvykov) tak že sa podriadiš rituálu (niečomu čo prelomí zvyk a vedie k novému dobrému konaniu)./ "To become good, you must overcome the self by submitting yourself to ritual." (Analects 12.1) |
![]() Sokrates (-470) | Ty šľachetný muž, Aténčan, občan z obce najväčšej a preslávenej múdrosťou i silou,
nehanbíš sa starať len o to mať čo najviac peňazí, slávy a pocty, ale o rozum, pravdu a dušu, aby bola čo najlepšia, nedbáš a nestaráš sa? |
![]() Sokrates (-470) | Chodím totiž po obci a nerobím pritom nič iné, len presviedčam mladých i starých, aby sa v prvom rade a tak usilovne nestarali ani o telo, ani o peniaze ako o dušu, aby bola čo najlepšia a hlásam: "Cnosť nevznikla z bohatstva, ale z cnosti bohatstvo i všetko ostatné pre dobro ľudí v súkromnom i verejnom živote!" |
Kratés odporúča ako prostriedok proti chudobe zber voľne dostupných darov prírody: mušle, bôb a všeličo iné, čo sa k tomu dá jesť | ![]() Krates z Téb (-365) |
![]() Epikuros (-341) | Dozvedam sa, ze pre neklud svojho tela casto tuzis po zenach. Nuz, ak neprekrocis zakony, ani nikoho z blizkych nezarmutis, ani svojmu telu neuskodis, ani peniaze na ostatne potreby nepremrhas, vyhov svojej tuzbe podla chuti. Je vsak len tazko mozne, aby si sa nedostal do rozporu so ziadnou z tychto podmienok. |
Keby ste milovali len tých, čo vás milujú, akú vďaku si zaslúžite? Veď aj hriešnici milujú tých, ktorí ich milujú. 33 Veď keby ste robili dobre len tým, čo vám dobre robia, akú vďaku si zaslúžite? Veď to isté robia aj hriešnici. 34 Keby ste požičiavali tým, od ktorých očakávate, že vám to vrátia, akú vďaku si zaslúžite? Aj hriešnici požičiavajú hriešnikom, aby dostali späť to isté. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
Keby si teda prinášal dar na oltár a tam by si sa rozpamätal, že tvoj brat má niečo proti tebe, 24 nechaj svoj dar tam pred oltárom a odíď; najprv sa zmier so svojím bratom a až potom príď a obetuj svoj dar. 25 Pokonaj sa rýchlo so svojím protivníkom, kým si s ním na ceste. Inak ťa tvoj protivník odovzdá sudcovi, sudca strážnikovi a uvrhnú ťa do väzenia. 26 Amen, hovorím ti: Nevyjdeš odtiaľ, kým nezaplatíš do posledného haliera. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
33 Ďalej ste počuli, že otcom bolo povedané: Nebudeš krivo prisahať, ale splníš Pánovi svoje prísahy. 34 Ja vám však hovorím, aby ste vôbec neprisahali; ani na nebo, lebo je Božím trónom, 35 ani na zem, lebo je podnožkou jeho nôh, ani na Jeruzalem, lebo je mestom veľkého Kráľa. 36 Neprisahaj ani na svoju hlavu, lebo nemôžeš ani jeden vlas urobiť bielym alebo čiernym. 37 Vaša reč nech je: ‚Áno — áno, nie — nie.‘ Čo je navyše, pochádza od zlého. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
Ale keď ty dávaš almužnu, nech nevie tvoja ľavá ruka, čo robí tvoja pravá ruka, 4 aby tvoja almužna zostala skrytá. A tvoj Otec, ktorý vidí aj to, čo je skryté, ti odplatí. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
Keď sa modlíte, nebuďte ako pokrytci. Tí pri modlitbe radi stoja v synagógach a na rohoch námestí, aby urobili na ľudí dojem. Amen, hovorím vám: Už majú svoju odmenu. 6 Ale keď sa ty modlíš, vojdi do svojej komôrky, zavri za sebou dvere a modli sa k svojmu Otcovi, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec, ktorý vidí aj to, čo je skryté, ti odplatí. 7 Pri modlitbe nehovorte priveľa ako pohania, ktorí si myslia, že budú vypočutí pre svoju mnohovravnosť. 8 Nenapodobňujte ich teda! Veď váš Otec vie, čo potrebujete, skôr ako ho prosíte. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
16 Keď sa postíte, netvárte sa zachmúrene ako pokrytci. Tí zanedbávajú svoj výzor, aby bolo ľuďom zjavné, že sa postia. Amen, hovorím vám: Oni už majú svoju odmenu. 17 Keď sa však ty postíš, natri si hlavu olejom a tvár si umy, 18 aby nie ľudia videli, že sa postíš, ale tvoj Otec, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec, ktorý vidí aj to, čo je v skrytosti, ti odplatí. | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
Potom vzal kalich, vzdal vďaku a povedal: „Vezmite a rozdeľte si ho medzi sebou, lebo hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z plodu viniča, kým nepríde Božie kráľovstvo.“ Potom vzal chlieb, vzdal vďaku, lámal ho a dával im, hovoriac: „Toto je moje telo, ktoré sa vydáva za vás. Toto robte na moju pamiatku!“ | ![]() Ježiš Nazaretský (0) |
![]() apoštol Pavol (5) | Ale ak sa nevedia ovládať, nech vstúpia do manželstva, lebo je lepšie žiť v manželstve ako horieť vášňou. |
![]() apoštol Pavol (5) | Pretože kto rozsieva pre svoje telo, z tela bude žať porušenie. Ale kto rozsieva pre Ducha, z Ducha bude žať večný život. 9 Neúnavne konajme dobro, lebo ak neochabneme, v určenom čase budeme žať. |
![]() apoštol Pavol (5) | ...to robte a tak naplňte moju radosť, aby ste jedno a to isté mysleli, jednu a tú istú lásku mali a boli sťa jedna duša, aby ste jedno mysleli nerobiac ničoho zo sváru ani z márnej chvály, ale v pokore majte jedni druhých za vyšších od seba nehľadiac každý len na svoje, ale každý aj na to, čo je iných. |
Ľudia si hľadajú miesta, kam by sa uchýlili: vidiek, prímorie, hory. Však aj ty často zatúžiš po niečom takom. Ale to všetko je príliš pomalé, pretože v ktorúkoľvek chvíľu sa ti zachce, môžeš sa uchýliť do seba samého. Veď nikde nemá človek kľudnejší ani nerušenejší útulok než vo svojej vlastnej duši, najmä ten, kto má v sebe také hodnoty, že stačí do nich nahliadnuť, a ihneď sa ocitá v dokonalej pohode; táto pohoda potom podľa môjho údudku nie je nič iné ako pocit mravnej sporiadanosti. | ![]() Marcus Aurelius (121) |
Zažeň nesprávnu predstavu, zastav činnosť pudov, uhas žiadostivosť a maj pri sebe len vedúci rozum ! | ![]() Marcus Aurelius (121) |
![]() Proklos (412) | Preto sa celá etika obmedzuje na schopnosť jasného spoznávania božského činiteľa vo svete i v ľudskom živote a na schopnosť návratu do zjednotenia sa s prabytím. Toto zjednotenie sa má uskutočniť cez lásku, poznávanie pravdy, pripútanie sa ku kráse, vnikanie do podstaty bytia a ničím neskalené vízie toho, čo nemožno dosiahnuť diskurzívnym poznaním, ale len bezprostredným nazeraním v extáze. |
K tomu, čo sa utiahne od svojich známych a priateľov, priblíži sa Boh so svätými a anjelmi. | ![]() Tomas Kempensky (1379) |
![]() Jan Amos Komenský (1592) | Štúdium má viesť k hľadaniu Boha, ukazovať cesty k jeho nájdeniu a tesnému spojeniu. |
![]() Jan Amos Komenský (1592) | Neštudujeme preto, len aby sme niečo vedeli, alebo aby sme uspokojili zvedavost alebo kôli domnienke že vynikneme, či kôli zisku. Cieľom je dosiahnuť pansofiu. |
Pre život je teda užitočné predovšetkým zdokonaľovať pokiaľ možno intelekt resp. rozum. To je jediný zdroj ľudského úspechu resp. šťastia. | ![]() Benedictus de Spinoza (1632) |
To je teda cieľ, ku ktorému smerujem, a to dosiahnuť takú prirodzenosť a usilovať sa o to, aby ju aj mnohí iní dosiahli so mnou, t.j. k môjmu šťastiu náleží vynasnažiť sa, aby aj mnohí iní ľudia poznávali to isté čo ja a aby ich rozumová vyspelosť a vedychtivosť boli celkom v súlade s mojou. Aby k tomu došlo, je nevyhnutné mať aspoň koľko-toľko vedomostí o prírode.. potom utvoriť takú spoločnosť, aká je náležitá, aby k tomu dospelo čo najviac ľudí čo najľahšie a bezpečne. Ďalej sa majú pestovať filozofia morálky a veda o výchove detí.. medicína..mechanika... Ale predovšetkým treba vymyslieť spôsob na liečenie rozumu a jeho cibrenie.. | ![]() Benedictus de Spinoza (1632) |
![]() Arthur Schopenhauer (1788) | Je isté, že k veselosti nič neprispieva menej než bohatstvo a nič väčšmi ako zdravie, v telesne pracujúcich, najmä zem obrábajúcich triedach sú veselé a spokojné tváre, v bohatých a vznešených sú obyčajne namrzené. Mali by sme sa teda predovšetkým usilovať zachovať si vysoký stupeň dokonalého zdravia, lebo jeho kvetom je práve dobrá nálada. Prostriedkom na to, ako je známe, je vystríhanie sa všetkých excesov a výstredností, všetkých prudkých a nepríjemných pohnutí i každého priveľkého alebo trvalého duševného vypätia, a naproti tomu užívať denne dve hodiny rýchly pohyb na čerstvom vzduchu, veľa studených kúpeľov a podobné dietetické pravidlá. |
![]() Arthur Schopenhauer (1788) | Pri nezištnom čine prekračujeme oddelenie, srdce sa nám rozširuje (pri opačnom sa sťahuje), strach z ohrozenia vlastného indivídua sa prekonáva, človek sa stáva sám sebe pochopiteľnejším, priateľskejším. |
Ty, ktorý si unavený zo životnej námahy a lopoty, polož svoje nástroje, urob si prestávku, a pozri sem na metódy ako žiť nový život, oslobodený od práce, plný radostí a slastí. | ![]() John Adolphus Etzler (1791) |
![]() John Stuart Mill (1806) | Nikoho plnym pravom nemozno nutit,lebo takto to bude prenho lepsie, lebo ho to urobi stastnejsim. |
![]() John Stuart Mill (1806) | Sloboda jednotlivca musi byt obmedzena do takej miery, aby nepristupne neobtazoval druhych. |
![]() John Stuart Mill (1806) | Aby sme zdovodnili toto nasilie,spravanie od ktoreho je ziaduce cloveka odvratit,musi mat v umysle sposobit niekomu zlo |
![]() Friedrich Nietzsche (1844) | Rytiersko aristokratické hodnotové súdy majú ako svoj predpoklad mužskú telesnosť, kvitnúce, bohaté, prekypujúce zdravie a tiež to, čo ho udržuje, vojnu, dobrodružstvo, lov, tanec, bojové hry a vôbec všetko, čo sa dá označiť za silné, slobodné, radostné konanie. |
Nástrojom na oslobodenie sa spod nadvlády jazyka a cestou k pravde je dekonštrukcia. | ![]() Jacques Derrida (1930) |
![]() Niekto (2019) | Človek by mal sedieť nepohnute a meditovať. Tak sa spojí s niečím nehybným, večným a nemenným. |
![]() Niekto (2019) | Sloboda je predovšetkých sloboda v myslení, sloboda ducha, preto sa netreba vracať do neslobody - Mladí ľudia, ktorí stoja pred rimskokatolickou cirkvou sa znova sa pchajú do starého žalára ducha, z ktorého sa ich otcovia s takou silou oslobodili. |
![]() Niekto (2019) | Že príde mladík k starému človeku, čo sedí na priedomí a díva sa na svoje pomarančové pole..A on len sedí a vyhrieva sa na slniečku..A mladík sa ho spýta, prečo len tak vylihuje, prečo tie pomaranče ešte neobral, nepredal..A čo by bolo potom?, spýta sa starý muž.Potom by si mal hromadu peňazí, nemusel nič robiť a užíval si život!, povie mladík nástojčivo.A čo robím teraz?, spýta sa pobavene starký... |
![]() Niekto (2019) | Pri vašej prednáške v Bratislave v roku 2013 o konci civilizácií ste hovorili, že sa nachádzame v neistej prechodnej dobe a že je dobré sa na to pragmaticky pripraviť.Áno, spomínal som takzvanú rodinnú pripravenosť, mať nejaké zásoby, že sa netreba zbavovať pôdy… |
![]() Niekto (2019) | S množstvím peněz roste svoboda a lidi by si mohli začít dělat, co by chtěli. Kdyby si moc našetřili, dokázali by opustit své zaměstnání a založili by si své vlastní podniky. To nemůžeme riskovat.Proč? Vy to nechápete? Potřebujeme dělníky přece! |
![]() Niekto (2019) | Nemusíte neustále o něco usilovat; přestaňte bez ustání snít, projektovat, plánovat a pracovat. Nesnažte se něčeho dosáhnout, nebuďte stále v akci a nikým nemanipulujte, nechtějte někým být, nesnažte se někam dostat. Zapomínáte na tu nejprostší a nejzjevnější věc: být tady. Nejste-li přítomni, ztrácíte zdroj všeho, co má smysl, význam a přináší uspokojení. Jak můžete být spokojeni, když tu nejste?Nevnímáme, kdo jsme, což je základní bytí, existence. Jestliže nejsme tady, existujeme jen na okraji reality. Neumíme si vážit prostého bytí. Místo toho přikládáme velkou hodnotu tomu, co chceme dokázat, nebo tomu, co chceme vlastnit. To je ta největší chyba, kterou děláme. Říká se tomu velká zrada.Neumíme si vážit prostého bytí. - A. H. Almaas.Neustále hledáme něco, co by nás potěšilo. Zběsile se honíme za štěstím a přitom úplně míjíme nejzákladnější blaženost, která je i tím největším štěstím: prosté bytí tady a teď. Jste-li opravdu přítomni, samotná přítomnost je tvořena příjemným pocitem naplnění, spokojenosti a blaženosti. |
![]() Niekto (2019) | Nikdy sa nemente, aby ste sa pacili ostatnym. Pokial vás niekto neberie takých aký ste, tak si vás ten človek nezaslúži. |
![]() Niekto (2019) | Šermiari nosili dlhé vlasy preto, lebo vlasy chránili krk. Ak ste mali dlhé vlasy tak vám nepreťali krk. Všetky seky sa zviezli po tých vlasoch. Dlhé vlasy sa však v armade nepoužívali kůli prítulným zvieratkám. |
![]() Niekto (2019) | Poznávať samého seba - niektorí ľudia to robia na psychoterapii, niektorí meditujú, niektorí sa poznávajú cez umenie, niektorí cez šport - napr idú na mesačnú túru. |
![]() Niekto (2019) | Treba budovať dôveru medzi národmi, aby dosiahla aspoň taký stupeň dôvery aký je dnes medzi Francúzskom a Nemeckom (napriek zlej minulosti) |
![]() Niekto (2019) | Keď chápeme, že že všetky názory a hodnoty sú zložené a nestále, rovnako ako ten, kto ich zastáva, vyhneme sa násiliu. |
![]() Niekto (2019) | Keď Pytagoras zo Samu.. prišiel do Egypta a stal sa žiakom Egypťanov, prvý priniesol ich filozofiu Grékom, a najmä dbal, zjavnejšie než ostatní, o obete a posvätné obrady. 14 A 4(z Isokrata) |
![]() Niekto (2019) | Človek by mal ísť nájsť samého seba do divočiny. V divočine je oslobodený od požiadaviek, ktoré na neho kladie spoločnosť, a môže sledovať autentické želania, autentické plány, jeho pravé ja, ktoré takto objaví. Lepšie tiež môže pochopiť, v akých vzťahoch, v akej kultúre žije (čo sa dá dosiahnuť aj cestovaním do krajín s inou kultúrou) |