Lao-c (-604) | Kto robí - pokazí, kto vlastní - stratí.
Kedže mudrc nič nerobí - nič nepokazí,
kedže sa ničoho nedrží - nemôže nič stratiť |
Lao-c (-604) | Mudrc poznáva bez toho, aby cestoval,
chápe bez toho, aby pozrel,
dokončí bez toho, aby konal. |
Ty sám, rovnako ako všetci ostatný na svete, potrebujú tvoju lásku a náklonnosť. | Guatama Buddha (-563) |
Lepšie ako tisíc prázdnych slov, je jedno slovo, ktoré prináša mier./Better than thousand hollow words, is one word that brings peace. | Guatama Buddha (-563) |
Obrazné označenie "cesta" (patipadá) alebo "chodník" (magga) vedie niekedy k tomu nedorozumeniu, že by sa v praxi mali cvičiť jednotlivé členy tejto cesty jeden po druhom tak, ako sú zoradené. Akoby pravé pochopenie, teda plné preniknutie pravdy, malo realizovať najskôr, ešte predtým, než by smel človek pomyslieť na rozvíjanie pravého zmýšľania alebo použitie pravého rozprávania, atď. V skutočnosti musia byť ako prvé zdokonalené tie tri členmi (3. - 5. ), ktoré tvoria oddiel "mravnosti" (síla); potom je nutné venovať pozornosť systematickému trénovaniu mysle cvičením troch členov (6. - 8.), ktoré patria do oddielu "meditácie" (samádhi); ešte len takto pripravená povaha a myseľ človeka je schopná dosiahnuť dokonalosť prvých dvoch členov (1. - 2.) predstavujúcich oddiel "múdrosti" (paňňá).
Isté minimum pravého pochopenie je však nevyhnutné skutočne už na samom začiatku, lebo isté pochopenie faktov utrpenia je nutné, aby poskytlo presvedčivé dôvody a motiváciu pre usilovnej cvičenie cesty. | Guatama Buddha (-563) |
Počujte pozorne žiaci: Nesmrteľnosť je dosiahnuteľná! Učím Dhammu, dávam praktické pokyny. Postupujte teda podľa týchto pokynov! A uskutočnite ten najvyšší cieľ svätého života, cieľ, pre ktorý odchádzajú z domu do bezdomovectva synovia z tých najlepších rodín. Osvojte si ten najvyšší cieľ už v tomto živote, priamym poznaním ho uskutočnite, dosiahnite ho a spočívajte v ňom! | Guatama Buddha (-563) |
A čo je blahodarné (kusala)?
činy telom (Kája-kammaú
1. neubližovať je blahodarné.
2. Nekradnúť je blahodarné.
3. Striedmosť je blahodarná.
činy rečou (vačí–kamma)
4. Neklamať je blahodarné.
5. neohovárať je blahodarné.
6. Hovoriť vľúdne je blahodarné.
7. Hovoriť spoľahlivo je blahodarné.
činnosť mysle (mano–kamma)
8. Nelakomost je blahodarná.
9. Zmierlivosť je blahodarná.
10. Pravé pochopenie je blahodarné.
Toto je desať druhov blahodarného spôsobu konania (kusala–kamma–patha). | Guatama Buddha (-563) |
A ktoré sú teda korene prospešnej kammy? Štedrosť (a-lobha = nesebeckosť) je koreňom prospešnej kammy, láskavosť (a-dosa = dobrotivosť) je koreňom prospešné Kammy, neprítomnosť zaslepenosti (a-moha = múdrosť) je koreňom prospešnej kammy. | Guatama Buddha (-563) |
Päť metód na prekonanie zlých myšlienok:
Keď pri niektorej predstave predmetu žiakovi vznikajú zlé zhubné myšlienky spojené so žiadostivosťou alebo nenávisťou a klamom, tak postupuje nasledovne:
Najprv sa snaží vo vzťahu k tomu istému predmetu získať iné predstavy, ktoré sú dobré a blahodarné.
Ak sa to nedarí, uvažuje o zhubných následkoch takto: "Sú to naozaj hanebné myšlienky, prinášajúce skazu!"
Ak to nepomáha, zámerne odvracia od týchto zlých myšlienok pozornosť a ignoruje ich.
Keď ani to nepomáha, zisťuje príčiny vzniku a zloženie týchto zhubných myšlienok.
Ak ani to nevedie k úspechu, tak so zaťatými zubami a jazykom prilepeným k ďasnám, všetku silou svojej mysle potláča a premáha tieto zhubné myšlienky. | Guatama Buddha (-563) |
keď sa Buddhu pýtali, čo získal meditovaním, odpovedal, že nič. Potom však dodal: “Ale dovoľte mi podeliť sa s vami o to, čo som stratil: hnev, starosti, depresie, neistotu a strach zo staroby aj smrti.” Prečo? Lebo toto všetko je len výtvorom našej mysle a nemá to žiadnu svoju skutočnú podstatu. | Guatama Buddha (-563) |
Konfucius - Kchung Fu-c’ (-551) | Aby si sa stal dobrým človekom musíš prekonať svoje ja (t.j. sumu doterajších zvykov) tak že sa podriadiš rituálu (niečomu čo prelomí zvyk a vedie k novému dobrému konaniu)./ "To become good, you must overcome the self by submitting yourself to ritual." (Analects 12.1) |
Sokrates (-470) | Ty šľachetný muž, Aténčan, občan z obce najväčšej a preslávenej múdrosťou i silou,
nehanbíš sa starať len o to mať čo najviac peňazí, slávy a pocty, ale o rozum, pravdu a dušu, aby bola čo najlepšia, nedbáš a nestaráš sa? |
Sokrates (-470) | Chodím totiž po obci a nerobím pritom nič iné, len presviedčam mladých i starých, aby sa v prvom rade a tak usilovne nestarali ani o telo, ani o peniaze ako o dušu, aby bola čo najlepšia a hlásam: "Cnosť nevznikla z bohatstva, ale z cnosti bohatstvo i všetko ostatné pre dobro ľudí v súkromnom i verejnom živote!" |
Kratés odporúča ako prostriedok proti chudobe zber voľne dostupných darov prírody: mušle, bôb a všeličo iné, čo sa k tomu dá jesť | Krates z Téb (-365) |
Epikuros (-341) | Dozvedam sa, ze pre neklud svojho tela casto tuzis po zenach. Nuz, ak neprekrocis zakony, ani nikoho z blizkych nezarmutis, ani svojmu telu neuskodis, ani peniaze na ostatne potreby nepremrhas, vyhov svojej tuzbe podla chuti. Je vsak len tazko mozne, aby si sa nedostal do rozporu so ziadnou z tychto podmienok. |
Keby ste milovali len tých, čo vás milujú, akú vďaku si zaslúžite? Veď aj hriešnici milujú tých, ktorí ich milujú. 33 Veď keby ste robili dobre len tým, čo vám dobre robia, akú vďaku si zaslúžite? Veď to isté robia aj hriešnici. 34 Keby ste požičiavali tým, od ktorých očakávate, že vám to vrátia, akú vďaku si zaslúžite? Aj hriešnici požičiavajú hriešnikom, aby dostali späť to isté. | Ježiš Nazaretský (0) |
Keby si teda prinášal dar na oltár a tam by si sa rozpamätal, že tvoj brat má niečo proti tebe, 24 nechaj svoj dar tam pred oltárom a odíď; najprv sa zmier so svojím bratom a až potom príď a obetuj svoj dar. 25 Pokonaj sa rýchlo so svojím protivníkom, kým si s ním na ceste. Inak ťa tvoj protivník odovzdá sudcovi, sudca strážnikovi a uvrhnú ťa do väzenia. 26 Amen, hovorím ti: Nevyjdeš odtiaľ, kým nezaplatíš do posledného haliera. | Ježiš Nazaretský (0) |
33 Ďalej ste počuli, že otcom bolo povedané: Nebudeš krivo prisahať, ale splníš Pánovi svoje prísahy. 34 Ja vám však hovorím, aby ste vôbec neprisahali; ani na nebo, lebo je Božím trónom, 35 ani na zem, lebo je podnožkou jeho nôh, ani na Jeruzalem, lebo je mestom veľkého Kráľa. 36 Neprisahaj ani na svoju hlavu, lebo nemôžeš ani jeden vlas urobiť bielym alebo čiernym. 37 Vaša reč nech je: ‚Áno — áno, nie — nie.‘ Čo je navyše, pochádza od zlého. | Ježiš Nazaretský (0) |
Ale keď ty dávaš almužnu, nech nevie tvoja ľavá ruka, čo robí tvoja pravá ruka, 4 aby tvoja almužna zostala skrytá. A tvoj Otec, ktorý vidí aj to, čo je skryté, ti odplatí. | Ježiš Nazaretský (0) |
Keď sa modlíte, nebuďte ako pokrytci. Tí pri modlitbe radi stoja v synagógach a na rohoch námestí, aby urobili na ľudí dojem. Amen, hovorím vám: Už majú svoju odmenu. 6 Ale keď sa ty modlíš, vojdi do svojej komôrky, zavri za sebou dvere a modli sa k svojmu Otcovi, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec, ktorý vidí aj to, čo je skryté, ti odplatí. 7 Pri modlitbe nehovorte priveľa ako pohania, ktorí si myslia, že budú vypočutí pre svoju mnohovravnosť. 8 Nenapodobňujte ich teda! Veď váš Otec vie, čo potrebujete, skôr ako ho prosíte. | Ježiš Nazaretský (0) |
16 Keď sa postíte, netvárte sa zachmúrene ako pokrytci. Tí zanedbávajú svoj výzor, aby bolo ľuďom zjavné, že sa postia. Amen, hovorím vám: Oni už majú svoju odmenu. 17 Keď sa však ty postíš, natri si hlavu olejom a tvár si umy, 18 aby nie ľudia videli, že sa postíš, ale tvoj Otec, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec, ktorý vidí aj to, čo je v skrytosti, ti odplatí. | Ježiš Nazaretský (0) |
Potom vzal kalich, vzdal vďaku a povedal: „Vezmite a rozdeľte si ho medzi sebou, lebo hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z plodu viniča, kým nepríde Božie kráľovstvo.“ Potom vzal chlieb, vzdal vďaku, lámal ho a dával im, hovoriac: „Toto je moje telo, ktoré sa vydáva za vás. Toto robte na moju pamiatku!“ | Ježiš Nazaretský (0) |
Ešte jedno ti chýba. Predaj všetko, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi. Potom príď a nasleduj ma! | Ježiš Nazaretský (0) |
Ako ťažko vchádzajú do Božieho kráľovstva tí, čo majú bohatstvo! Ľahšie je totiž ťave prejsť cez ucho ihly, ako bohatému vojsť do Božieho kráľovstva. | Ježiš Nazaretský (0) |
Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život. 54 Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život a ja ho vzkriesim v posledný deň. 55 Veď moje telo je pravý pokrm a moja krv je pravý nápoj. 56 Kto je moje telo a pije moju krv, zostáva vo mne a ja v ňom. 57 Ako mňa poslal živý Otec a ja žijem z Otca, aj ten, čo mňa je, bude žiť zo mňa. 58 Toto je ten chlieb, ktorý zostúpil z neba, a nie aký jedli otcovia a pomreli. Kto je tento chlieb, bude žiť naveky | Ježiš Nazaretský (0) |
apoštol Pavol (5) | Ale ak sa nevedia ovládať, nech vstúpia do manželstva, lebo je lepšie žiť v manželstve ako horieť vášňou. |
apoštol Pavol (5) | Pretože kto rozsieva pre svoje telo, z tela bude žať porušenie. Ale kto rozsieva pre Ducha, z Ducha bude žať večný život. 9 Neúnavne konajme dobro, lebo ak neochabneme, v určenom čase budeme žať. |
apoštol Pavol (5) | ...to robte a tak naplňte moju radosť, aby ste jedno a to isté mysleli, jednu a tú istú lásku mali a boli sťa jedna duša, aby ste jedno mysleli nerobiac ničoho zo sváru ani z márnej chvály, ale v pokore majte jedni druhých za vyšších od seba nehľadiac každý len na svoje, ale každý aj na to, čo je iných. |
Čo osoží, bratia moji, ak niekto hovorí, že má vieru, ale nemá skutky? Či ho môže taká viera spasiť? 15 Ak brat alebo sestra sú nahí a chýba im denný pokrm, 16 čo im osoží, ak im niekto z vás povie: „Choďte v pokoji, zohrejte sa a najedzte sa“, no nedáte im, čo potrebujú pre telo? 17 Tak aj viera: Ak sa nedokazuje skutkami, sama osebe je mŕtva. 18 Ale niekto povie: „Ty máš vieru, ja mám skutky.“ Ukáž mi svoju vieru bez skutkov a ja ti ukážem vieru zo svojich skutkov. | Biblia - Nový zákon (30) |
Ty veríš, že je jeden Boh, a dobre robíš. Ale aj démoni veria, a trasú sa. 20 Nerozumný človek, chceš si vôbec uvedomiť, že viera bez skutkov je neúčinná? | Biblia - Nový zákon (30) |
Marcus Aurelius (121) | Ľudia si hľadajú miesta, kam by sa uchýlili: vidiek, prímorie, hory. Však aj ty často zatúžiš po niečom takom. Ale to všetko je príliš pomalé, pretože v ktorúkoľvek chvíľu sa ti zachce, môžeš sa uchýliť do seba samého. Veď nikde nemá človek kľudnejší ani nerušenejší útulok než vo svojej vlastnej duši, najmä ten, kto má v sebe také hodnoty, že stačí do nich nahliadnuť, a ihneď sa ocitá v dokonalej pohode; táto pohoda potom podľa môjho údudku nie je nič iné ako pocit mravnej sporiadanosti. |
Marcus Aurelius (121) | Zažeň nesprávnu predstavu, zastav činnosť pudov, uhas žiadostivosť a maj pri sebe len vedúci rozum ! |
Preto sa celá etika obmedzuje na schopnosť jasného spoznávania božského činiteľa vo svete i v ľudskom živote a na schopnosť návratu do zjednotenia sa s prabytím. Toto zjednotenie sa má uskutočniť cez lásku, poznávanie pravdy, pripútanie sa ku kráse, vnikanie do podstaty bytia a ničím neskalené vízie toho, čo nemožno dosiahnuť diskurzívnym poznaním, ale len bezprostredným nazeraním v extáze. | Proklos (412) |
Tomas Kempensky (1379) | K tomu, čo sa utiahne od svojich známych a priateľov, priblíži sa Boh so svätými a anjelmi. |
Štúdium má viesť k hľadaniu Boha, ukazovať cesty k jeho nájdeniu a tesnému spojeniu. | Jan Amos Komenský (1592) |
Neštudujeme preto, len aby sme niečo vedeli, alebo aby sme uspokojili zvedavost alebo kôli domnienke že vynikneme, či kôli zisku. Cieľom je dosiahnuť pansofiu. | Jan Amos Komenský (1592) |
Blaise Pascal (1623) | Nechceme,aby nas druhi klamali,pripada nam nespravne,ak od nas vyzaduju vacsiu uctu, ako si zasluzia. Preto ani my neklamme druhych a nevyzadujme si vacsiu uctu nez si zasluzime |
Pre život je teda užitočné predovšetkým zdokonaľovať pokiaľ možno intelekt resp. rozum. To je jediný zdroj ľudského úspechu resp. šťastia. | Benedictus de Spinoza (1632) |
To je teda cieľ, ku ktorému smerujem, a to dosiahnuť takú prirodzenosť a usilovať sa o to, aby ju aj mnohí iní dosiahli so mnou, t.j. k môjmu šťastiu náleží vynasnažiť sa, aby aj mnohí iní ľudia poznávali to isté čo ja a aby ich rozumová vyspelosť a vedychtivosť boli celkom v súlade s mojou. Aby k tomu došlo, je nevyhnutné mať aspoň koľko-toľko vedomostí o prírode.. potom utvoriť takú spoločnosť, aká je náležitá, aby k tomu dospelo čo najviac ľudí čo najľahšie a bezpečne. Ďalej sa majú pestovať filozofia morálky a veda o výchove detí.. medicína..mechanika... Ale predovšetkým treba vymyslieť spôsob na liečenie rozumu a jeho cibrenie.. | Benedictus de Spinoza (1632) |
Immanuel Kant (1724) | Konaj tak,aby si ludstvo v osobe svojej i druheho vyuzival vzdy ako ciel a nikdy ako iba prostriedok |
Immanuel Kant (1724) & deontológia | Jednaj tak, aby maximy tvojej vole mohli vzdy zaroven platit ako principy vseobecneho zakonodarstva. |
Immanuel Kant (1724) | Hypotetický imperatív je imperatív, ktorý nadraďuje príkazu nejaký účel, prinajmenšom ako možný alebo žiadúci: premieňa tak príkaz na číry prostriedok, závislý trebárs od spôsobilosti alebo opatrnosti (Ak chceš mier, chystaj vojnu.). |
Arthur Schopenhauer (1788) | Je isté, že k veselosti nič neprispieva menej než bohatstvo a nič väčšmi ako zdravie, v telesne pracujúcich, najmä zem obrábajúcich triedach sú veselé a spokojné tváre, v bohatých a vznešených sú obyčajne namrzené. Mali by sme sa teda predovšetkým usilovať zachovať si vysoký stupeň dokonalého zdravia, lebo jeho kvetom je práve dobrá nálada. Prostriedkom na to, ako je známe, je vystríhanie sa všetkých excesov a výstredností, všetkých prudkých a nepríjemných pohnutí i každého priveľkého alebo trvalého duševného vypätia, a naproti tomu užívať denne dve hodiny rýchly pohyb na čerstvom vzduchu, veľa studených kúpeľov a podobné dietetické pravidlá. |
Arthur Schopenhauer (1788) | Duch človeka je vo svojej podstate slobodný a žiaden nádenník. Iba to, čo robí sám od seba a rád, sa podarí./ Der Geist ist seiner Natur nach ein Freier, kein Froenling, nur was er von sich selbst und gern tut, geraet. |
Arthur Schopenhauer (1788) | Pri nezištnom čine prekračujeme oddelenie, srdce sa nám rozširuje (pri opačnom sa sťahuje), strach z ohrozenia vlastného indivídua sa prekonáva, človek sa stáva sám sebe pochopiteľnejším, priateľskejším. |
Arthur Schopenhauer (1788) | Praktický človek sa nemusí učiť, ale skôr cvičiť. Knihy nenahradia skúsenosť. Učenosť nenahradí génia. |
Ty, ktorý si unavený zo životnej námahy a lopoty, polož svoje nástroje, urob si prestávku, a pozri sem na metódy ako žiť nový život, oslobodený od práce, plný radostí a slastí. | John Adolphus Etzler (1791) |
Ludwig Andreas Feuerbach (1804) | Namiesto lásky k Bohu sa treba snažiť o vzájomnú lásku medzi ľuďmi (humanizmus). Vieru v Boha treba nahradiť vierou v seba. Starosť o posmrtný život treba nahradiť starosťou o tento život. Modlenie treba nahradiť prácou. |
Nikoho plnym pravom nemozno nutit,lebo takto to bude prenho lepsie, lebo ho to urobi stastnejsim. | John Stuart Mill (1806) & liberalizmus |
Sloboda jednotlivca musi byt obmedzena do takej miery, aby nepristupne neobtazoval druhych. | John Stuart Mill (1806) & liberalizmus |
Aby sme zdovodnili toto nasilie,spravanie od ktoreho je ziaduce cloveka odvratit,musi mat v umysle sposobit niekomu zlo | John Stuart Mill (1806) |
Karol Marx (1818) | 1. Vyvlastnenie pozemkového vlastníctva a použitie pozemkovej renty na štátne výdavky.
2. Vysoká progresívna daň.
3. Zrušenie dedičského práva.
4. Konfiškácia majetku všetkých emigrantov a rebelov.
5. Sústredenie úveru v rukách štátu prostredníctvom národnej banky so štátnym kapitálom a výhradným monopolom.
6. Sústredenie všetkej dopravy v rukách štátu.
7. Zvýšenie počtu národných tovární, výrobných nástrojov, zúrodňovanie a skvalitňovanie pôdy podľa spoločného plánu.
8. Rovnaká pracovná povinnosť pre všetkých, zriadenie priemyselných armád, najmä pre poľnohospodárstvo.
9. Spojenie výroby poľnohospodárskej a priemyselnej, úsilie o postupné odstránenie rozdielu[a14] medzi mestom a dedinou.
10. Verejná a bezplatná výchova všetkých detí. Odstránenie továrenskej práce detí v jej terajšej podobe. Spojenie výchovy s materiálnou výrobou atď. |
Človek ako duchovná bytosť sa snaží o zväčšenie svojej lásky, t. j. božskej podstaty. Ak nemiluje stále viac (ľudí a intenzívnejšie) je nešťastná aj v blahobyte. Vonkajšie príčiny (choroby, násilie..) človeku ako duchovnej bytosti nemôžu uškodiť (ba pomáhajú jej konať dobro). Človek ako duchovná bytosť je nesmrteľný. | Lev Nikolajevič Tolstoj (1828) |
povedať, že v učení Kristovom, príkaz neprotiviť sa zlu násilím je prehaným, znamená to isté, ako povedať, že v náuke o kruhu, zásada o rovnosti polomerov je prehnaná. (ad kresťanstvo,Ježiš Nazaretský) | Lev Nikolajevič Tolstoj (1828) |
Rytiersko aristokratické hodnotové súdy majú ako svoj predpoklad mužskú telesnosť, kvitnúce, bohaté, prekypujúce zdravie a tiež to, čo ho udržuje, vojnu, dobrodružstvo, lov, tanec, bojové hry a vôbec všetko, čo sa dá označiť za silné, slobodné, radostné konanie. | Friedrich Nietzsche (1844) |
Jacques Derrida (1930) | Nástrojom na oslobodenie sa spod nadvlády jazyka a cestou k pravde je dekonštrukcia. |
kolektívne aktivity ľudstva podkopávajú či priamo odstraňujú environmentálne predpoklady existencie civilizácie | Niekto (2019) |
Človek by mal sedieť nepohnute a meditovať. Tak sa spojí s niečím nehybným, večným a nemenným. | Niekto (2019) |
Sloboda je predovšetkých sloboda v myslení, sloboda ducha, preto sa netreba vracať do neslobody - Mladí ľudia, ktorí stoja pred rimskokatolickou cirkvou sa znova sa pchajú do starého žalára ducha, z ktorého sa ich otcovia s takou silou oslobodili. | Niekto (2019) & marxizmus |
Že príde mladík k starému človeku, čo sedí na priedomí a díva sa na svoje pomarančové pole..A on len sedí a vyhrieva sa na slniečku..A mladík sa ho spýta, prečo len tak vylihuje, prečo tie pomaranče ešte neobral, nepredal..A čo by bolo potom?, spýta sa starý muž.Potom by si mal hromadu peňazí, nemusel nič robiť a užíval si život!, povie mladík nástojčivo.A čo robím teraz?, spýta sa pobavene starký... | Niekto (2019) |
Pri vašej prednáške v Bratislave v roku 2013 o konci civilizácií ste hovorili, že sa nachádzame v neistej prechodnej dobe a že je dobré sa na to pragmaticky pripraviť.Áno, spomínal som takzvanú rodinnú pripravenosť, mať nejaké zásoby, že sa netreba zbavovať pôdy… | Niekto (2019) |
S množstvím peněz roste svoboda a lidi by si mohli začít dělat, co by chtěli. Kdyby si moc našetřili, dokázali by opustit své zaměstnání a založili by si své vlastní podniky. To nemůžeme riskovat.Proč? Vy to nechápete? Potřebujeme dělníky přece! | Niekto (2019) |
Nemusíte neustále o něco usilovat; přestaňte bez ustání snít, projektovat, plánovat a pracovat. Nesnažte se něčeho dosáhnout, nebuďte stále v akci a nikým nemanipulujte, nechtějte někým být, nesnažte se někam dostat. Zapomínáte na tu nejprostší a nejzjevnější věc: být tady. Nejste-li přítomni, ztrácíte zdroj všeho, co má smysl, význam a přináší uspokojení. Jak můžete být spokojeni, když tu nejste?Nevnímáme, kdo jsme, což je základní bytí, existence. Jestliže nejsme tady, existujeme jen na okraji reality. Neumíme si vážit prostého bytí. Místo toho přikládáme velkou hodnotu tomu, co chceme dokázat, nebo tomu, co chceme vlastnit. To je ta největší chyba, kterou děláme. Říká se tomu velká zrada.Neumíme si vážit prostého bytí. - A. H. Almaas.Neustále hledáme něco, co by nás potěšilo. Zběsile se honíme za štěstím a přitom úplně míjíme nejzákladnější blaženost, která je i tím největším štěstím: prosté bytí tady a teď. Jste-li opravdu přítomni, samotná přítomnost je tvořena příjemným pocitem naplnění, spokojenosti a blaženosti. | Niekto (2019) |
Celá moja filozofia je založená na tom, že nemáte vyvíjať žiadne úsilie, že máte len relaxovať a osvietenie sa samo dostaví. Príde, keď zistí, že ste úplne uvoľnení, bez napätia, bez úsilia, a okamžite sa na vás znesie ako tisíce kvetov.-Osho/zdroj - facebook | Niekto (2019) & iluminacionizmus |
Nikdy sa nemente, aby ste sa pacili ostatnym. Pokial vás niekto neberie takých aký ste, tak si vás ten človek nezaslúži. | Niekto (2019) |
Šermiari nosili dlhé vlasy preto, lebo vlasy chránili krk. Ak ste mali dlhé vlasy tak vám nepreťali krk. Všetky seky sa zviezli po tých vlasoch. Dlhé vlasy sa však v armade nepoužívali kůli prítulným zvieratkám. | Niekto (2019) |
Poznávať samého seba - niektorí ľudia to robia na psychoterapii, niektorí meditujú, niektorí sa poznávajú cez umenie, niektorí cez šport - napr idú na mesačnú túru. | Niekto (2019) |
Treba budovať dôveru medzi národmi, aby dosiahla aspoň taký stupeň dôvery aký je dnes medzi Francúzskom a Nemeckom (napriek zlej minulosti) | Niekto (2019) |
Keď chápeme, že že všetky názory a hodnoty sú zložené a nestále, rovnako ako ten, kto ich zastáva, vyhneme sa násiliu. | Niekto (2019) |
Keď Pytagoras zo Samu.. prišiel do Egypta a stal sa žiakom Egypťanov, prvý priniesol ich filozofiu Grékom, a najmä dbal, zjavnejšie než ostatní, o obete a posvätné obrady. 14 A 4(z Isokrata) | Niekto (2019) |
Človek by mal ísť nájsť samého seba do divočiny. V divočine je oslobodený od požiadaviek, ktoré na neho kladie spoločnosť, a môže sledovať autentické želania, autentické plány, jeho pravé ja, ktoré takto objaví. Lepšie tiež môže pochopiť, v akých vzťahoch, v akej kultúre žije (čo sa dá dosiahnuť aj cestovaním do krajín s inou kultúrou) | Niekto (2019) |
Cyklistika je zdravý sport dosažititelný pro všechny. Působí proti stárnutí a nemocem. Především však čistí hlavu a přispíva k vyšším pracovním výkonům. | Niekto (2019) |
Gándhí ukázal, že revolúcia môže byť nenásilná. Jeho príkladom sa inšpirovali aj Martin Luher King, Nelson Mandela, hnutie Occuppy Walstreet (a ja Nežná revolúcia a Za slušné Slovensko) | Niekto (2019) |
Aby bola nenásilná revolúcia utlačovaných úspešná, musia existovať jasné tri rozlíšiteľné skupiny ľudí - utlačovatelia, utlačovaní sami a pozorujúca (svetová) verejnosť. Pri nenásilnej revolúcii vypláva napovrch násilná stránka utlačovateľov, ktorú odsúdi svetová verejnosť. Ak chýba takéto jasné rozlíšenie, nenásilná revolúcia nemusí byť úspešná, ako napr. v prípade hnutia Occupy Wallstreet. | Niekto (2019) |
V slovenských ľudových rozprávkach často dobrý hrdina na svojej ceste pomôže rôznym zvieratkám, ktoré na oplátku potom pomôžu jemu. To je náuka o karme ako vyšitá. | Niekto (2019) |
Osvojiť si tao vnútorne sa dá iba na ceste mystiky, popísanej s využitím obrazov. Duch sa musí ukľudniť, práve tak ako až kľudná voda sa prejasní. Musí sa vzdať odporu a to ho ponesia ako list vo vetre. (ad Čuang-c’) | Niekto (2019) & taoizmus |
Úsmev je jeden z najmilších tvárových prejavov, má byť voľbou každej z nás na koho a kedy sa usmejeme a naozaj nie je v poriadku sa pri nás len tak zastaviť a poznamenať, aby sme sa usmiali. | Niekto (2019) & feminizmus |
Prečo Boh Kainovu obetu neprijal a Ábelovu prijal? Lebo Kain mal horšiu karmu, pravdepodobne kôli svojej žiadostivosti a zlým skutkom. Hned na to však Boh poradil Kainovi, ako si karmu zlepšiť - treba konať dobré skutky. Kain však namiesto toho, aby pracoval na svojej karme a nezávidel druhým ich lepšiu karmu, podľahol hnevu a žiadostivosti a ešte viac si karmu zhoršil. | Niekto (2019) & budhistická filozofia |
Cyklista je pohromou pre ekonomiku štátu: nekupuje si autá a nepožičiava si ani peniaze na ich kúpu. Neplatí havarijné poistenie. Nekupuje benzín, nevyhadzuje peniaze na údržbu a opravy. Neplatí za parkovanie. Nepotrebuje viacprúdové rýchlostné cesty. Nestučnie. Zdraví ľudia nie sú pre ekonomiku nepostrádateľní ani užitoční. Nekupujú lieky. Nechodia do nemocníc a ku doktorom. Neprispievajú tak k štátnemu HDP. Naproti tomu každý McDonald vytvorí najmenej 30 pracovných miest, lebo kôli nemu majú prácu 10 kardiológovia, 10 zubári, 10 dietológovia a samozrejme ľudia ktorí pracujú na predajni. Uvážene vyberaj :Bicyklovanie alebo Mc Donald? Je to hodné úvahy. PS: Chôdza je ešte horšia. Chodci nekupujú ani bicykle. | Niekto (2019) |
Životná úroveň sa zlepšila. Prečo nie sme spokojní? Pretože máme príliš veľa možností, čo robiť. Dostávame sa do rozhodovacej paralýzy a aj keď sa rozhodneme, svoje rozhodnutie potom ľutujeme. Preto si treba zjednodušiť svoj život, vytvoriť si svoju životnú víziu a naučiť sa odriekať si činnosti, ktoré do nej nepasujú. | Niekto (2019) |
Na koniec utrpenia nemusíme čakať, ale jestvuje technológia - meditácia, ktorá ten koniec utrpenia, koniec znovuzrodzovania môže navodiť (4. vznešená pravda ) | Niekto (2019) & budhistická filozofia |
Jedinou cestou k vyslobodeniu, k nirváne je meditácia. Lebo jediné, čo nás k tomuto svetu viaže je naša karma. Ty si môžeš karmu zlepšovať, keď je tá tvoja karma dobrá, tak je tvoj život lepší, ak je zlá, tak je horší to s čím Buddha prichádza je technológia nie vylepšenia karmy, ale odstránenia karmy. Buddha hovoril, že treba robiť dobré skutky a zlepšovať si karmu, ale to hovoril len pre laikov. To čo majú robiť mnísi je karmu eliminovať. Pretože aj dobrá karma je zlá karma, lebo ťa viaže k týmto znovuzrodeniam. Akokoľvek dobrý život môže byť , ono sa to zvrtne. | Niekto (2019) & budhistická filozofia |
Nikto si nemôže byť istý ďalším znovuzrodením, vy ako budhista môžete byť najlepší človek na svete, ale tá vaša minulá karma môže spôsobiť to, že sa zrodíte v pekle. To je ďalšia z tých kontraintuitívnych častí budhizmu, pretože v kresťanstve to máte napr. jasné - vy sám vidíte, aký ten váš život bol, kdežto v budhizme máte nekonečné množstvo predchádzajúcich znovuzrodení a vy neviete čo tá karma na vás nachystá. Byť dobrým budhistom nezaručuje nič. To čo niečo zaručuje, je správna meditácia, ktorá tú karmu spáli. | Niekto (2019) |
Trestať zločincov je správne jednoducho preto, lebo si zaslúžia byť potrestaní | Niekto (2019) & etika cností |
Zločincov trestať je správne, pretože týmto spôsobom si môžeme vynútiť ich spoločensky prijateľné správanie. | Niekto (2019) & konzekvencionalizmus |
Utilitaristický prístup, v ktorom morálne posudzovanie prebieha na základe kritéria, či jeho následkom je zvýšenie alebo zníženie celkového
šťastia, za správny z dvoch hlavných dôvodov. Okrem toho, že šťastie dokážeme –
na rozdiel od viny, práv a povinností – empiricky skúmať, ide o hodnotu, na ktorej
preferovaní sa môžu všetci zhodnúť. „Takmer každý súhlasí s tým, že v prípade, že
všetko ostatné zostane rovnaké, urobiť niekoho (buď samého seba, alebo druhého človeka) šťastnejším je dobrá vec a urobiť ho menej šťastným je zlá vec. (ad konzekvencionalizmus, utilitarizmus) | Niekto (2019) |
My sme náš mozog a všetky tie prejavy ako sebectvo, láskyplnosť , žiarlivosť, lakomosť, dobroprajnosť sú biochémia mozgu. Veda môže zistiť korelácie a kauzality, ktoré v ňom platia a navrhnút, čo by sa s tým dalo robiť. | Niekto (2019) |
Pokiaľ o niekom potrebujeme hovoriť, hovorme tak, aby to obstálo aj v jeho prítomnosti. Hovorme tak, ako by tam bol. | Niekto (2019) |
V prípade, ak je preukázané, že podozrivý je pozitívne testovaný na koronavírus COVID-19, je opodstatnené začať trestné stíhanie pre trestný čin šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby . Posúdnie konania páchateľa ako trestného činu šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby vyžaduje, aby zistené skutočnosti nasvedčovali tomu, že páchateľ: - úmyselne spôsobí alebo zvýši nebezpečenstvo zavlečenia alebo rozšírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby (§ 163 ods. 1 Trestného zákona) alebo - z nedbanlivosti spôsobí alebo zvýši nebezpečenstvo zavlečenia alebo rozšírenia nákazlivej ľudskej choroby (§ 164 ods. 1 Trestného zákona). | Niekto (2019) |
Modré zóny (kde sa ľudia doživajú v dobrom zdraví čo najdlhšie) Okinawa v Japonsku, Ikaria v Grécku, Sardínia, Kostarika, Nikozia, Lomalinda v USA) sa vyznačujú tým, že ľudia sa vo zvýšenej miere pohybujú, všade chodia peši, aj kôli tomu, že sú to kopcovité regióny. | Niekto (2019) |
Modré zóny (kde sa ľudia doživajú v dobrom zdraví čo najdlhšie) Okinawa v Japonsku, Ikaria v Grécku, Sardínia, Kostarika, Nikozia, Lomalinda v USA) sa vyznačujú tým, že ľudia sa vo zvýšenej miere socializujú, majú okruh svojich priateľov, s ktorými si otvoria tú flašku vína a porozprávajú. | Niekto (2019) |
budeme sa k sebe a k planéte správať inak, prestaneme cestovať len preto, že chceme nové kulisy, pre pocit, že oddýchnuť si dokážeme na opačnej pologuli, pretože tú našu sme kontaminovali nepokojom a nenásytnosťou
| Niekto (2019) |
Jedno euro investované do masového športu ušetrí v budúcnosti tri eurá v zdravotníctve. | Niekto (2019) |
V minulosti bol reakciou na stresovú situáciu buď útek alebo boj. V dnešnej dobe už nemôžeme v práci utekať ani sa biť a preto je po práci dobé si zabehať. Tým sa vylúčia z krvi stresové hormóny. | Niekto (2019) |
Ak chcete rásť, tak rozširujte svoje pole vnímania, buďte viac objektívni a budete poznať viac pravdu-realitu a potom budete aj viac milovať a činiť dobro. | Niekto (2019) |
Dělám-li pro lidi něco, co je potěší, rádi mi za to zaplatí. Proto je bohatství na volném trhu měřítkem toho, jak moc člověk udělal pro druhé podle jejich vlastních žebříčků hodnot. | Niekto (2019) & anarchokapitalizmus |
Pro řešení všech problémů typu „jak/jestli vůbec poskytovat nějakou službu“, případně „jak/jestli vůbec vyrábět nějaký produkt“, jen stačí nechat tisíce a miliony podnikatelů, aby to prostě zkusili. Ti z nich, kteří to budou dělat špatně (= jinak, než lidé chtějí), zkrachují (a půjdou dělat něco, čím prospějí společnosti více). Naopak ti, kdo to budou dělat správně (= tak, jak si lidé přejí), budou prosperovat. | Niekto (2019) & anarchokapitalizmus |
Pod spoločným dobrom na východe sa myslí dobro štátu, pre ktoré by sa všetci mali snažiť robiť dobro. Dobro štátu t.j. dobro svätej imperiálnej Rusi. | Niekto (2019) |
Dobrými skutkami môžeme asi tak vyplaťiť svoje hriechy ako platiť peniazmi z hry "Sazky a dostihy" v supermarkete. | Niekto (2019) & Protestantizmus |
Dobré skutky sú ako ozdoby na našich šatách, ale nevyčistia fľaky ktoré na šatách máme. Ako by vyzerala nevesta v nádherných bielych šatách so šperkami, ale s jedným veľým čiernym fľakom? | Niekto (2019) & Protestantizmus |
Bola dané za úlohu, aby si ráno hned ako vstanú, pripomenuli udalosti minulého dňa, pretože úzko súvisia s tým, čo je potrebné robiť dnes, Ako večerné zamestnanie bolo často dávaná za povinnosť reflexia o sebe samom, hodnotenie, čo správneho a čo nesprávneho každý za ten deň vykonal. (ad pytagorejská škola) | Niekto (2019) |