..Pytagoras... kedykoľvek na niečo upriamil celú svoju myseľ, ľahko videl každú zo všetkých vecí vo svojich desiatich, ba dvadsiatich životoch. | Pytagoras zo Samu (-580) |
Múdrosť spočíva v dôkladnej znalosti čísla a poznanie spočíva v pochopení harmónie. | Pytagoras zo Samu (-580) |
Guatama Buddha (-563) | V Reči o pravom poznaní nachádzame troch hlavných predstaviteľov skupiny mentálnych formácií: zámer (četaná), zmyslový kontakt (phassa) a pozornosť (manasikára). |
Empedokles (-483) | Zemou /v nas/ videme zem, vodou vodu, vzduchom bozsky vzduch, ohnom nicivy ohen, laskou vidime lasku, svar zalostným svárom. Rovnake, podla Empedokla , poznava pomocou rovnakeho . |
Filolaos z Krotóna (-470) & pytagorejská škola | A věru všemu, co je poznáváno, náleží číslo. Bez něj totiž nic ani nemůže být myšleno, ani poznáno. |
Všetko vnímanie sa dá previesť na dotyk. Každý z ostatných zmyslov je určitým druhom hmatu. | Demokritos z Abdér (-460) |
Platon (pov. Aristokles) (-427) | Idei existujú pred vecami. Idey sú večné predobrazy esencií (bytností) vecí. /Univerzalia ante res / |
Idey sú vo veciach. Sú jednou zo zložiek vecí - formou, druhou zložkou je matéria. /Univerzalia in rebus./ | Aristoteles (-384) |
Seba samého poznávam iba vo svetle pravdy toho, skrze ktorého som už poznaný /stvorený/. | Aurelius Augustinus (354) |
Bonaventura (1217) & iluminacionizmus | pravda sa postihuje osvietením, ktoré kresťan dostáva ako požehnanie; podmienkou poznania pravdy je zbožný život a modlitba |
Francis Bacon (1561) | Poznanie je moc, znamená poznanie nezávislej skutočnosti, ktorú keď poznávame pravdivo, teda v jej skutočnosti a riadime sa podľa toho, získavame nad ňou moc. |
Benedictus de Spinoza (1632) | Nepociťujeme a nevnímame nijaké iné jednotlivé veci okrem tela a modov myslenia. |
(Idea Boha, idea ja a idea rozpriestranenosti) nie sú vrodené, lebo deťom, duševne chorým atd. nie sú známe. | John Locke (1632) |
Idey, ktoré chápeme pri vnímaní a vedení, nie sú v skutočnosti idey v našej mysli, ale idey v božej mysli a my máme cez osvietenie k týmto ideám prístup. | Nicolas Malebranche (1638) & iluminacionizmus |
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646) | Nič nie je v rozume, čo by predtým nebolo v zmysloch okrem rozumu samotného, jeho poznávacích schopností a vrodených ideí. |
Máme v sebe dve schopnosti (pasívne sily) - telesnú citlivosť (schopnosť prijímať dojmy) a pamäť (schopnosť uchovávať pocit). | Claude Adrien Helvétius (1715) |
Pociťovanie samo produkuje všetky naše myšlienky. Myslieť znamená (znovu) pociťovať. | Claude Adrien Helvétius (1715) |
Immanuel Kant (1724) | Doteraz sa predpokladalo, ze nase poznanie sa musí riadiť vecami... skúsme teda, či nepokročíme ďalej za predpokladu, že predmety sa musia riadiť podľa nášho poznania. |
Immanuel Kant (1724) | Vobec nemožno pochybovať o tom, že celé naše poznanie sa začína skúsenosťou......predsa to ešte neznamená, že celé pramení zo skúsenosti. |
Immanuel Kant (1724) | Existuje aj poznanie nezávislé na skúsenosti?......Kant je presvedčený, že existuje a nazýva ho apriórnym. |
Immanuel Kant (1724) | Ako je možná metafyzika ako veda? (zákl. otázka Kritiky čistého rozumu)...Všetky teoretické rozumové vedy obsahujú syntetické apriórne súdy ako princípy. |
Immanuel Kant (1724) | Musíme ostro rozlíšiť medzi zmyslovým poznávaním vecí ako sa nám javia (Phaenomena) a poznávaním vecí ako sú samy osebe (Noumena),pomocou rozumu. |
Veci (napr. umeleckému dielu) rozumiem vtedy, ak poznám jej predhistóriu (napr. dejiny umenia) | Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770) |
Logika, ktorou človek poznáva a ktorú poznáva v prírode je jedna a tá istá logika. | Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770) |
Friedrich Wilhelm Schelling (1775) | K poznaniu Večného nevedie žiaden návod, vyučovanie či niečo také, ale iba odhliadnutie od všetkého náhodného, telesného, od sveta javov. |
To čo je chápanie u subjektu, to je kauzalita (=matéria) u objektu. Chápanie kauzality premieňa vnímanie na nazeranie --> Vorstellung (predstava) | Arthur Schopenhauer (1788) |
Vnemy sú zmeny tela, ktoré polieha kauzalite. Bez toho, aby telesá na seba nepôsobili, by sme ich nemohli poznávať. | Arthur Schopenhauer (1788) |
Naše telo je pre nás jednak predstava a jednak vôľa. Našu postavu necítime, musíme ju vidieť. | Arthur Schopenhauer (1788) |
Vedenie je abstraktné podržanie si pomocou pojmou poznanie z nazerania (Verstandu). | Arthur Schopenhauer (1788) |
Karol Marx (1818) | Ideálno nie je nič iného, než materiálno prenesené do ľudskej hlavy a v nej pretvorené. |
Friedrich Nietzsche (1844) | Načo dal Boh človeku zjavenú pravdu? Urobil by niečo nadbytočné? Človek nevie sám od seba, čo je dobré a čo je zlé, preto mu zjavil Boh svoju vôľu. |
Niekto (2019) | Slávny zadoček na obzore - Spoznáte, ktorej tenistke patria tieto krivky? - To filozof nemusí vedieť. To nie je vedenie. |
Niekto (2019) | Jazykové obrazy sú teoretické konštrukcie tvorené na bázi doterajšej skúsenosti, na ktorých je možné rozvíjať i ďalšie neskúsenostné ideje ako na modeloch. |
Niekto (2019) | Milovať a poznať je takmer to isté, lebo človeka, ktorého máme radšej aj lepšie poznáme. |
Niekto (2019) | Ak Boh vytvára v nás vnemy existujúcich vecí, tak načo je vlastne dobrá nezávislá existencia vecí - nemožno ju vynechať? |
Niekto (2019) | Človek, ktorý uvažuje je „pohltený“ tým, o čom uvažuje; a „poznávajúci subjekt„ sa stráca sám v objekte, ktorý je poznávaný. Uvažovanie odhaľuje objekt, nie subjekt. |
Niekto (2019) | Telesá poznávame telesom, teda svojím telom. Človeka poznávame človekom a boha poznávame bohom (v nás). |
Niekto (2019) | Jedno z prvých slov, ktoré sa dieťa naučí je "Prečo?". Nikto mu nepovedal, že všetko má svoju príčinu a predsa sa pýta po príčine. Kategória príčiny je človeku vrodená. |