natural kind terms express the essence of the objects they name and words are appropriate to their referents insofar as they describe what their referents are. | Platon (pov. Aristokles) (-427) |
Aristoteles (-384) | Meno je hlas, ktorý má význam podľa dohody (nie od prírody). Súd = niečo niečomu pričítame, (kladný) alebo niečo niečomu odopierame (záporný). Sloveso spoluznačí čas |
Rad a spojitost idei je totozna s radom a spojitostou veci./ Ordo et connexio idearum idem est ac ordo et connexion rerum. | Benedictus de Spinoza (1632) |
Medzi našim myslením a zákonitosťami vonkajšieho sveta existuje predzjednaná harmónia. | Gottfried Wilhelm Leibniz (1646) |
Doteraz sa predpokladalo, ze nase poznanie sa musí riadiť vecami... skúsme teda, či nepokročíme ďalej za predpokladu, že predmety sa musia riadiť podľa nášho poznania. | Immanuel Kant (1724) |
Ked pocujeme, netvoríme si ku každému slovu obraz v hlave. Vernuft hovorí k Vernuftu nie k Verstandu. | Arthur Schopenhauer (1788) |
Pojmy sú skratky .. živá príroda-genus-família-rad-trieda-jeleň ...aby sme nemuseli nanovo poznávať každé zviera. | Arthur Schopenhauer (1788) |
Predstavy nadväzujú iba jedna na druhú, pojmy bud na pojmy alebo na predstavy (vtedy ide o konkretne pojmy). | Arthur Schopenhauer (1788) |
Logika je cista Vernuft-veda. Ostatné vedy vychádzajú z predstáv, matematika z apriórnych. | Arthur Schopenhauer (1788) |
Karol Marx (1818) | Vedenie nie je priamy, praxou nesprostredkovaný obraz skutočnosti. Starý protiklad medzi bytím a poznaním treba nahradiť komplikovanejšou väzbou bytie-prax-poznanie. |
Nase pojmy sa neriadia predmetmi, ale predmety sa riadia pojmami. (t.j. nase pojmy vytvaraju svet) | Friedrich Albert Lange (1828) |
Čo je pravda? - pohyblivé vojsko metafor,antropomorfizmov a metonymií. (pozn.metonymia=prenesenie názvu na základe vecnej súvislosti, nie podobnosti. Pr. Plzeň-pivo) | Friedrich Nietzsche (1844) |
Ak niekto schová vec za krík a znovu ju tam najde (napr. pod pojmom cicavec nájdem ťavu)...Takto sa to má s hľadaním a nachádzaním 'pravdy' v oblasti rozumu. | Friedrich Nietzsche (1844) |
Význam slova záleží na tom, aké má dané slovo miesto v celkovej štruktúre jazyka. | Ferdinand de Saussure (1857) |
Význam slova nie je ukotvený vertikálne ale horizontálne. T.j nemá vzťah nahor k nejakým večným ideám, ani nadol k veciam, ale k iným slovám. | Ferdinand de Saussure (1857) |
Jazyk je systémom rozdielov. Význam slova spočíva v rozdiele od iných slov. | Ferdinand de Saussure (1857) |
Ernst Cassirer (1874) | Človek je symbolické zviera, zviera schopné tvoriť a pochopiť symboly, symbolický jazyk. |
Všetky naše definície sa musia končiť nejakým ukázaním. Definovať farbu je nemožné, treba ju ukázať. | Moritz Schlick (1882) |
Otto Neurath (1882) | Národ, ktorý disponuje 60-timi pomenovaniami pre kravu, podľa jej farby, veku, vzdialenosti od hovoriaceho v danom okamihu, má menej predpokladov pre vedecké chápanie sveta |
Otto Neurath (1882) | Carnap hovorí o protokolárnom jazyku, ktorý nevyžaduje žiadne overenie. Protokolárny jazyk je prvotným jazykom, jazykom zážitkov, fenomenalistický jazyk. (ad Rudolf Carnap ) |
Realitu nemôže uchopiť jazyk (myslenie), ale iba mystické vcítenie, jedine cit. | Ludwig Wittgenstein (1889) |
Forma života je ono dno jazykových hier, ono dno prúdu života, v ktorom plává lingvistický subjekt a len veľmi ťažko sa ku dnu dostáva. | Ludwig Wittgenstein (1889) |
Význam slova je jeho používanie v jazyku. Otázka Čo je vlastne slovo je analogická otázke Čo je šachová figurka. | Ludwig Wittgenstein (1889) |
Jazyk je súhrnom výrokov o svete. Jenoduchý výrok popisuje nejaký popisuje jednoduchý fakt. | Ludwig Wittgenstein (1889) |
Aby sme pochopili podstatu vety (t.j. ako veta zobrazuje realitu), pomyslime na hieroglyphy, ktoré sú obrázkami faktov, ktoré chcú popísať. | Ludwig Wittgenstein (1889) |
John Langshaw Austin (1911) | Usually it is uses of words, not words in themselves, that are properly called vague. |
Diskurz je celok nanútených, alebo nanucovaných významov, ktoré sa tiahnu spoločenskými pomermi. | Michel Foucault (1926) |
Jacques Derrida (1930) | Jazyk je ľudskou konštrukciou. Racionálny jazyk môže byť nástrojom. skonštruovaným vládnucou triedou, slúžiaci na ovládanie más. |
Jacques Derrida (1930) | Neexistuje rozdiel medzi opisom reality a opisom jazyka. Neexistujú fakty, existujú len interpretácie. |
Hovorenie jazykom je zapojenim sa do velmi zlozitej pravidlami riadenej formy spravania. | John Rogers Searle (1932) |
Niekto (2019) | Jazykové obrazy sú teoretické konštrukcie tvorené na bázi doterajšej skúsenosti, na ktorých je možné rozvíjať i ďalšie neskúsenostné ideje ako na modeloch. |
Niekto (2019) | Vztah medzi vnemom, spomienkou, predstavou, ideou, pojmom a slovom mi zatial nie je jasny |
Niekto (2019) | Mam ideu niecoho, ak viem ako sa to nieco pouziva. (napr. stolicka, pohar). nestaci mat obraz toho. |
Niekto (2019) | Rozsah pojmu je mnozina predmetov, ktoré pod danú pojem patria, obsah pojmu je súbor vlastností ktoré tieto predmety majú. |
Niekto (2019) | Významy výrazov môžu byť jednoduché (jednokrokové) alebo štrukturované (viackrokové) procedúry, ktorými identifikujeme objekty. |
Niekto (2019) | Ukázaním + abstrakciou. Ukázaním - Peter, Abstrakciou - človek,živočích,živá príroda,jestvujúcno |
Niekto (2019) | Paradox hromady: Jedno zrnko v žiadnom prípade nie je hromada ani zopár zrniek nie je hromada, al epostupným pridávaním zrniek nevedno presne kedy vznikne hromada. |
Niekto (2019) | Veda je presvedčená nie síce o podobnosti v názornom zmysle, ale o jednoznačnej priradenosti svojho matematicky štrukturovaného systému poznatkov k štruktúre vonkajšej skutočnosti. |
Niekto (2019) | Čisté pojmy, kategórie sú pojmy ako "kvalita", "kvantita", atď.. pod ktoré možno zahrnúť všetky veci, zatiaľčo pod ostatné pojmy ako napr. "mobilný telefón" nemožno zahrnúť všetky veci. |