Z čoho všetko vzniklo? Čo je to prvé a najstaršie v prirodzenosti vecí?


Z čoho všetko vzniklo? Čo je to prvé a najstaršie v prirodzenosti vecí?

(Vybert tvoju odpoveď)

Filozof
Všetko pozostáva z vody a pretože prazáklad (arche) sa chápe ako oživený je tiež všetko oživené.
 
Ty

Filozof
Neobmedzené /apeiron/ nemá počiatok, ale zdá sa, že je počiatkom iných vecí a že objíma všetko a riadi všetko, ako hovoria ti, čo okrem neobmedzeného neuznávajú ine príčiny napr. rozum alebo lásku.
 
Ty

Filozof
Súhrn vecí uvedených do pohybu rozumom mal účasť na pohybe a rovnaké sa spojilo s rovnakým.
 
Ty

Filozof
..keď sa tieto latky takto otáčajú /vírivými pohybmi vyvolanými rozumom/ a odlučujú pôsobením sily a rýchlosti, lebo rýchlosť je príčinou sily.
 
Ty

Filozof
Princípmi všetkého sú atómy a prázdny priestor, všetko ostatné je fikcia..Kvality vecí sú vecou dohody, v skutočnosti existujú len atómy a prázdny priestor.
 
Ty

Filozof
Vo filozofii zalezi vsetko na tom, ci pochopime a vyjadrime pravdu nielen ako substanciu ale prave takisto aj ako subjekt.
 
Ty

Filozof
Podstatou sveta je utrpenie.
 
Ty

Filozof
1. Jedno jediné nekonečno sa manifestuje v tendencii, ktorá je zároveň protikladná a doplňujúca sa, v jin a jang, a to v ich ustavičnej premene. 2. Jin a jang vznikajú z nekonečného a večného pojmu vesmíru, nepretržite. 3. Jin je odstredivá sila, jang je dostredivá sila. Spolu vytvárajú energiu všetkých fenoménov. 4. Jin priťahuje jang a jang priťahuje jin. 5. Jin odpudzuje jin a jang odpudzuje jang. 6. Jin a jang, kombinované v rozličných pomeroch, vytvárajú navzájom nepodobné javy. Príťažlivosť alebo odpudivosť javov je úmerná rozdielu síl jin a jang. 7. Všetky javy sú pominuteľné. Pomer jinu a jangu sa v nich ustavične mení. Jin sa premieňa na jang a jang sa premieňa na jin. 8.Nič nie je úplne jin ani úplne jang. Všetko je na rozličných stupňoch vyvážené obidvoma týmito tendenciami. 9. Neexistuje neutrálny stav. Vždy prevažuje buď jin alebo jang. 10. Veľké jin priťahuje malé jin, veľké jang priťahuje malé jang. 11. Extrémne jin sa mení na jang a extrémne jang sa mení na jin. 12. Všetky javy sú vnútri jang a na povrchu jin.
 
Ty

Filozof
Kto vie, odkiaľ vyšlo toto veľké stvorenie? On, od ktorého pochádza toto veľké stvorenie. Či už jeho vôľa bola alebo bola stlmená, Najvyšší jasnovidec, ktorý je v najvyššom nebi, On to vie - alebo dokonca ani on nevie.
 
Ty

Filozof
Vtedy nebolo neexistujúce ani existujúce; nebola ríša vzduchu ani obloha za ňou. Kde bolo všetko obsiahnuté a skryté? Bola to voda, nevnímateľná hĺbka vôd? 2 Vtedy nebola smrť ani nebolo nič nesmrteľné; nebolo žiadne rozlíšenie medzi dňom a nocou. Svojou vnútornou silou dýchalo JEDNO bez dychu a mimo neho nebolo nikde nič iné. 3 Temnota bola spočiatku skrytá temnotou; Bez výrazných znakov to všetko bola voda. To, čo vzniklo, prázdnotou bolo zakryté, To Jedno silou tepla vzniklo. 4 Následne vznikla Túžba (Láska) na začiatku, Túžba, počiatočné semienko a jadro Ducha. Mudrci hľadajúci myšlienky srdcom odhalili toto spojivko existujúceho a neexistujúceho. 5 Pochádza táto iskra zo zeme, všetko prenikajúca a všadeprítomná, alebo z neba? Potom boli zasiate semená a povstala mocná sila - príroda (energia) pod ňou a moc a vôľa (slobodný impulz) nad ňou. 6 Kto to vie? Kto na tomto svete to môže vyhlásiť, odkiaľ bolo toto stvorenie, odkiaľ to bolo vyvolané? Bohovia vznikli neskôr ako vznikol svet; tak kto vie, odkiaľ to vzniklo? 7 Ten, od ktorého pochádza toto veľké stvorenie. Či už to bola jeho vôľa alebo nebola ; Najvyšší jasnovidec, ktorý je v najvyššom nebi, On to vie - alebo dokonca ani on nevie.
 
Ty

Filozof
Tisíc hláv má Purusa, tisíc očí a tisíc nôh. Na každej strane prestupujúc Zem vypĺňa priestor veľký desať palcov. 2 Purusa je všetko čo bolo a všetko čo bude. 2 Pán nesmrteľnosti ktorý rastie s jedlom. Mocná je táto veľkosť, ale Purusa je väčšia. Všetky stvorenia sú jednou štvrtinou z neho, tri štvrtiny je večný život v nebi. 4 Z troch štvrtín je Purusa hore, z jednej štvrtiny tu. 6 Keď Bohovia pripravili obetu s Puruṣou ako svoju obetu, Olej bola jar, svätý dar bola jeseň; leto bolo drevo..... 8 Z tejto veľkej obete sa zhromaždený kvapkajúci tuk, tvoril vzdušné tvory a zvieratá divoké i krotké........ 11 Keď rozdelili Puruṣu, koľko častí urobili? Čo hovoria jeho ústa, ruky? Čo nazývajú jeho stehná a nohy? 12 Brahman bol jeho ústami, z obidvoch jeho ramien bol vyrobený Rājanya. Jeho stehná sa stali Vaiśyou, z jeho nôh sa vyrábala Śūdra. 13 Mesiac bol rodený z jeho mysle az jeho očí sa narodilo Slnko; Narodili sa Indra a Agni z jeho úst a Vāyu z jeho dychu. 14 Na štvrtok z jeho pupku prišiel vzduch, obloha bola vytvorená z jeho hlavy Zem z jeho nôh...Tak vytvorili svet. Keď Bohovia ponúkajúci obeť zviazali ako svoju obeť Puruṣu. 16 Bohovia, ktorí obetovali, obetovali obeť, toto boli prvé sväté nariadenia. Mocní dosiahli vrchol neba, kde bývajú Sādhyovci, starí bohovia.
 
Ty

Filozof
Naozaj, na začiatku to bol [vesmír] voda, nič iné ako more vody. Vody si želali: „Ako sa môžeme rozmnožiť?“ Keď sa zohrievali, hrali sa a vykonávali vrúcne oddanosti a vyprodukovalo sa zlaté vajce. ...toto zlaté vajíčko plávalo asi tak rok. O rok sa z toho vyprodukoval človek, Prajāpati.
 
Ty

Filozof
Väčšina tých, čo sa prvý zaoberali filozofiou, si myslela, že počiatky vecí sú iba v podobe hmoty. Lebo to, z čoho sú veci a z čoho ako prvého vznikajú a do čoho ako posledného zanikajú, pričom podstata ostáva a menia sa len jej stavy, vyhlasujú prvok a počiatok (arché) vecí, a to, že nič nevzniká ani nezaniká, veria preto, lebo sú tej mienky, že sa takáto podstata (fysis) vždy zachováva.. Teda musí byť určitá podstata, buď jediná, alebo viaceré, z ktorých všetko ostatné vzniká, zatieľčo ona sama ostáva zachovaná. (ad milétska škola - Thales z Miletu, Anaximandros Miletsky / Talesov ziak, Anaximenes)
 
Ty

Filozof
guna dosl. "základná vlastnosť, kvalita". Všetko vo svete javov je kombináciou troch gun - sattva, radžas a tamas
 
Ty

Filozof
Rôzne sú podoby života,
rôzne sú loná, z ktorých sa rodia,
pakrti je ich prazákladné lono
a já som otcom, dávajúcim semeno.
 
Ty

Filozof
pakrti - dosl.: "príroda, hmota" : prahmota, z ktorej sa skladá vesmír. Je určovaná tromi gunami.
 
Ty

Filozof
Ak súčastný okamih neobsahuje žiadnu živú a kreatívnu možnosť, a je úplne a mechanicky výsledkom hmoty a jej pohybu z predchádzajúceho okamihu, a ten je takisto mechanickým výsledkom pohybu hmoty v okamihu pred ním, a ten tiež výsledkom toho pred ním.... atď, až kým nedorazíme ku pravekej hmlovina ako pôvodcu všetkých nasledujúcich momentov, každého riadku Shakesperových hier, každému utrpeniu jeho duše, temné dialógy Hamleta a Othela, Macbetha a Leara, slovo od slova, všetko bolo vpísané už vo vzdialenom priestore a vzdialenom praveku, samou štruktúrou a obsahom tejto prahmloviny. Aký nápor na dôverčivosť! Aký akt viery musí takáto teória vyžadovať od tejto našej neveriacej generácie! (ad materializmus, ad determinizmus)
 
Ty

Filozof
Přirozenost byla v kosmu spojena z neomezených a vymezujících [principů], a stejně tak celý svět i vše, co v něm je.
 
Ty

Filozof
Kosmos je jeden. Začal vznikat směrem do středu a [pak] od středu nahoru stejným způsobem jako [se formovalo] to, co je dole. Přičemž to nahoru od středu leží proti tomu, co je dole. Neboť vůči věcem, které leží dole, je nejnižší část jako to nejvyšší – a v případě ostatních věcí stejně. Střed se totiž má k obojímu stejně, pokud nezaměníme jejich pozici.
 
Ty

Filozof
Okolo roku 1910 fyzici už všeobecne prijímajú hypotézu, že veci sa skladajú z atómov na základe výpočtov, ktoré urobil Einstein v 1905. (Predtým to príjímali skôr iba chemici ako užitočnú hypotézu)
 
Ty

Filozof
V roku 1897 Thomson zistil, že v uhlíku je niečo, čo je 1000x ľahšie ako atóm uhlíka (o ktorom chemici vedeli povedať akú má hmotnosť ak existuje) a to niečo je elektricky nabité a vlastnosti tej častice sú nezavislé na tom, z akej látky pochádzajú. Thomson nazval túto časticu elektrón.
 
Ty

Filozof
Rutherforth objavil, že atómy majú jadro, a to tak, že ostreľoval alfa časticami tenkú zlatú fóliu a skúmal ako sa tie alfa častice výchýlia z priameho smeru po prechode fóliou. Zistil, že niektoré sa odrazili späť. (čoho pravdepodobnosť pri pudingovom modele atómu bola taká ako že sa guľometové gúľky odrazia od cigaretového papiera.)
 
Ty


Vaše komentáre zasielajte na efilozof@centrum.sk