Ako môze z nemenného vzniknúť premenlivé?


Ako môze z nemenného vzniknúť premenlivé?

(Vybert tvoju odpoveď)

Filozof
Neobmedzené /apeiron/ nemá počiatok, ale zdá sa, že je počiatkom iných vecí a že objíma všetko a riadi všetko, ako hovoria ti, čo okrem neobmedzeného neuznávajú ine príčiny napr. rozum alebo lásku.
 
Ty

Filozof
Z neobmedzeného sa vraj vylúčili nebesia a vôbec všetky svety, ktoré sú nesčíselné.
 
Ty

Filozof
Z hmoty sa vylučujú protiklady v nej obsiahnuté.
 
Ty

Filozof
Čo sa mení nie je pravdivé.
 
Ty

Filozof
Jestvujuce nie je deliteľné, pretože je celé rovnaké a nejestvuje nic silnejšie, čo by mohlo prekážat jeho spojeniu, ani nič slabšie, lebo všetko je vyplnené jestvujúcim. A ako to isté ostáva na tom istom miesta a nehybné v sebe samom, pevne zotrvavajúc na svojom mieste.
 
Ty

Filozof
Ako môže z jedného vznikať mnohosť? To čo z jedného vzniká, vzniká bez pohybu - žiarením ako oheň teplo, sneh chlad, voňavá látka vôňu - plodením, keď sa dosiahne zrelosť.
 
Ty

Filozof
Vyzarovanie (emanacia) je proces, ako z jedneho vychadza rozum, z rozumu dusa a z duse priroda. Emanacia neovplyvnuje to, z coho vyzaruje. (Metafory: Svetlo zo slnka, salanie tepla z ohna, chladu zo snehu, vone z niecoho vonaveho)
 
Ty

Filozof
Svetova dusa kontempluje a vychadza z nej priroda.
 
Ty

Filozof
Ja vnímam pre situáciu človeka ako kľúčové približne toto vyjadrenie: Nepominiteľný LOGOS sa stal z Lásky pominuteľne človekom, aby pominuteľní ľudia sa z Lásky stali nepominuteľnými a boli tam, kde je LOGOS.
 
Ty

Filozof
Neviem,či sa Logos nemýlil, každopádne v jeho učení je istý rozpor, totiž že nepominuteľné môže byť pominuteľné a pominuteľné nepominuteľne, t.j. že niečo môže byť p a zároveň nie p..
 
Ty

Filozof
1. Jedno jediné nekonečno sa manifestuje v tendencii, ktorá je zároveň protikladná a doplňujúca sa, v jin a jang, a to v ich ustavičnej premene. 2. Jin a jang vznikajú z nekonečného a večného pojmu vesmíru, nepretržite. 3. Jin je odstredivá sila, jang je dostredivá sila. Spolu vytvárajú energiu všetkých fenoménov. 4. Jin priťahuje jang a jang priťahuje jin. 5. Jin odpudzuje jin a jang odpudzuje jang. 6. Jin a jang, kombinované v rozličných pomeroch, vytvárajú navzájom nepodobné javy. Príťažlivosť alebo odpudivosť javov je úmerná rozdielu síl jin a jang. 7. Všetky javy sú pominuteľné. Pomer jinu a jangu sa v nich ustavične mení. Jin sa premieňa na jang a jang sa premieňa na jin. 8.Nič nie je úplne jin ani úplne jang. Všetko je na rozličných stupňoch vyvážené obidvoma týmito tendenciami. 9. Neexistuje neutrálny stav. Vždy prevažuje buď jin alebo jang. 10. Veľké jin priťahuje malé jin, veľké jang priťahuje malé jang. 11. Extrémne jin sa mení na jang a extrémne jang sa mení na jin. 12. Všetky javy sú vnútri jang a na povrchu jin.
 
Ty

Filozof
Niečo môže byť nemenné a zároveň premenlivé minimálne v jednom prípade : Ak je to cyklické. Cyklický môže byť napríklad pohyb piestu vo valci motora. Poloha piestu sa neustále mení, ale celkový pohyb piestu sa nemení. To, že sa nám zdá, že sa vo svete všetko vyvíja, je len v dôsledku toho, že vidíme iba malý kúsok cyklického pohybu. Všetko vrátane nás je večné, ale len v tom zmysle, že sme už nekonečne veľakrát boli a ešte nekonečne veľakrát budeme, ale presne takí istí, ako sme teraz.
 
Ty


Vaše komentáre zasielajte na efilozof@centrum.sk