predchádzajúci filozof      nasledujúci filozof
Friedrich Nietzsche
Pozri tiež: Jeho východiská a záveryDiela : Zrodenie tragédie z ducha hudby (Das Geburt der Tragödie im Geiste der Musik) - 1872
Nečasové úvahy (Unzeitgemässe Betrachtungen) - 1876
Ľudské, príliš ľudské (Menschliches, Allzumenschliches) - 1880
Ranné zore (Morgenröthe) - 1881, Radostná veda (Die fröhliche Wissenschaft) - 1882
Tak vravel Zarathustra (Also sprach Zarathustra) - 1885
Mimo dobra a zla (Jenseits von Gut und Böse) - 1886,Preložil J. Bžoch ???, Prelozila V. Koubova 1996
Genealógia morálky (Zur Genealogie der Moral) - 1887,Preložil J. Bžoch ???, Prelozila V. Koubova 2002
Súmrak modiel (Gotzen Dammerung) - 1888
Antikrist (Der Antichrist) - 1888
Nietzsche contra Wagner - 1888
Ecce homo - 1888
Pokus o autobiografiu. Vôľa k moci (Wille zur Macht) - 1901
Povedali o ňom
Martin Heidegger : Stále znovu som sa obracal proti tomu, aby sme hovorili o zrútení Hegelovho systému. Zrútené, teda poklesnuté, je to, čo nasledovalo - vrátane Nietzscheho. (ad Georg Wilhelm Friedrich Hegel,Friedrich Nietzsche). >>
Theodor Munz : Nietzsche bol neortodoxný darvinista. Robil si posmech s Milla aj Darwina, ale neváhal si prisvojiť ich najlepšie myšlienky. Boj o život, nahrádzal bojom o moc, prirodzený výber nahrádzal víťazstvom silnejších, schopnejších, evolúciu nespomínal, občas iba termín pokrok. (Ad Friedrich Nietzsche) >>
Theodor Munz : Kant sa dožadoval: Postav sa na vlastné nohy, buď si sám autoritou! Nietzsche dotiahol myšlienku sebavytvárania až k nadčloveku. (ad Immanuel Kant, Friedrich Nietzsche) >>
Niekto : V 19. storočí to bola biológia, ktorá bola v pozadí filozofií filozofov ako boli Friedrich Wilhelm Schelling, Arthur Schopenhauer, Herbert Spencer, Friedrich Nietzsche a Henri Bergson. >>
Niekto : John Rawls je v súčastných filozofických pojednaniach o politike a politickej teórii často dávaný do kontrastu s Friedrichom Nietzschem. Tento kontrast je často vyjadrený frázami ako "Nietzscheho realizmus vs. Rawlsov moralizmus", ktoré vyjadrujú to, že Nietzsche nám dáva vedieť o reálnej politike ako vôli k moci, o jej krutosti, túžbe ľudí dominovať jeden nad druhým a dáva do pozornosti veci, ktoré nechceme vidieť; Rawls naproti tomu začína a končí morálnymi otázkami a snaží sa založiť spravodlivosť na tom najlepšom v nás, snaží sa urobiť politiku lepšou ako je. Friedrich Nietzsche naproti tomu chce aby sme videli politiku takú aká naozaj v skutočnosti je. >>
Judith Nisse Shklar : Friedrich Nietzsche predstavuje iný typ úskalia v politickej filozofii (vedúcej ku) krutosti. Nietzsche zdá sa najviac nenávidel pokrytectvo a to najmä pokrytectvo kresťanského náboženstva, ktoré je ako píše v "Genealógii morálky" založené na krutosti; nikto nebol krutejší ako kresťanskí panovníci a nikto nie je krutejší ako kresťaň, ktorý sa snaží obrátiť heretika. Nietzscheho reakcia voči tomu, však nie je taká, že by sme označiť krutosť za tú najhoršiu vec, ale jeho reakcia je že máme byť úprimní a otvorení ohľadom nášho sklonu ku krutosti, že najhoršou vecou je zakryť ju, skryť ju. Najhoršia verzia krutosti je podľa neho kresťanská, skrytá za najvyššími myšlienkami vznešenosti a spravodlivosti. Nietzsche ako bojovník proti pokrytectvu chváli krutosť, ale nie preto, že by mal krutosť rád. Nebol sadista, bol to jemný človek. >>
Friedrich Nietzsche | Vieru tak a tak to je, zmeniť na vôľu, tak a tak sa to má stať. |
Friedrich Nietzsche | Zmyslenost casto predstihne rast lasky, takze koren zostane slaby a da sa lahko vytrhnut. |
Friedrich Nietzsche | Človek je to čo má byť prekonané. |
Friedrich Nietzsche | Človek je most medzi zvieratom a nadčlovekom. |
Friedrich Nietzsche | Božia vôľa, t.j. podmienky na udržanie kňažskej moci. |
Friedrich Nietzsche | Pravda je druh omylu, bez ktorého by určitý druh živých bytostí nemohol žiť. |
Friedrich Nietzsche | Prehnané postoje týchto chorých duchov, týchto epileptikov pojmu, pôsobia na masy ľudí - fanatici sú pôvabne zvláštny, ľudstvo radšej vidí tváre ako počúva dôvody. |
Friedrich Nietzsche | Čo je šťastie? - Pocit,ze moc narastá.... |
Friedrich Nietzsche | Šťastie muža znie: chcem! Šťastie ženy: on chce!
|
Friedrich Nietzsche | Presvedčenia sú väzenia. ... Sloboda o každého druhu presvedčenia je silou, možnosťou slobodného rozhľadu. |
Friedrich Nietzsche | Čo je dobré? - Všetko, čo v človeku zvyšuje pocit moci,vôľu k moci,moc samu. |
Friedrich Nietzsche | Morálka je vynález slabých, aby neboli utláčaní. Za úsilím za dobro je tiež len úsilie o moc. |
Friedrich Nietzsche | Každé vyjadrenie hodnôt je vyjadrenie moci. |
Friedrich Nietzsche | Zmyslenost casto predstihne rast lasky, takze koren zostane slaby a da sa lahko vytrhnut. |
Friedrich Nietzsche | Co je zle? - Vsetko,co prameni zo slabosti |
Friedrich Nietzsche | Keď človek dokončí stavbu svojho domu, zrazu si uvedomí, že počas toho sa naučil niečo, čo skutočne potreboval vedieť prinajhoršom - predtým, ako začal |
Friedrich Nietzsche | Človek je to čo má byť prekonané. |
Friedrich Nietzsche | Človek je most medzi zvieratom a nadčlovekom. |
Friedrich Nietzsche | Človek je zviera, ktoré dokáže sľubovať. |
Friedrich Nietzsche | Vo vesmíre na chvíľu chytré zvieratá vymysleli poznávanie. (pozn. Človek je chytré zviera = posmešný preklad z animal rationale, rozumný živočích)... . |
Friedrich Nietzsche | Podstatou človeka a všetkého je vôľa k moci. |
Friedrich Nietzsche | Pravdu diktujú mocní. |
Friedrich Nietzsche | Čo je pravda? - pohyblivé vojsko metafor,antropomorfizmov a metonymií. (pozn.metonymia=prenesenie názvu na základe vecnej súvislosti, nie podobnosti. Pr. Plzeň-pivo) |
Friedrich Nietzsche | Ak niekto schová vec za krík a znovu ju tam najde (napr. pod pojmom cicavec nájdem ťavu)...Takto sa to má s hľadaním a nachádzaním 'pravdy' v oblasti rozumu. |
Friedrich Nietzsche | Pravda je druh omylu, bez ktorého by určitý druh živých bytostí nemohol žiť. |
Friedrich Nietzsche | Kritériom pravdy je narastanie citu moci.(ktorý vzniká na základe osvedčeného poznatku) |
Friedrich Nietzsche | Kritériom pravdy je narastanie citu moci. |
Friedrich Nietzsche | Pravda a viera, že niečo je pravda: dva celkom protikladné záujmové svety — ku každému sa prichádza celkom odlišnými cestami. |
Friedrich Nietzsche | Načo dal Boh človeku zjavenú pravdu? Urobil by niečo nadbytočné? Človek nevie sám od seba, čo je dobré a čo je zlé, preto mu zjavil Boh svoju vôľu. |
Friedrich Nietzsche | Načo dal Boh človeku zjavenú pravdu? Urobil by niečo nadbytočné? Človek nevie sám od seba, čo je dobré a čo je zlé, preto mu zjavil Boh svoju vôľu. |
Friedrich Nietzsche | Filozof je bytosť, ktorá často uteká od seba, často má pred sebou strach - ale je príliš zvedavá, aby stále znovu neprichádzala k sebe. |
Friedrich Nietzsche | Čo je pravda? - pohyblivé vojsko metafor,antropomorfizmov a metonymií. (pozn.metonymia=prenesenie názvu na základe vecnej súvislosti, nie podobnosti. Pr. Plzeň-pivo) |
Friedrich Nietzsche | Ak niekto schová vec za krík a znovu ju tam najde (napr. pod pojmom cicavec nájdem ťavu)...Takto sa to má s hľadaním a nachádzaním 'pravdy' v oblasti rozumu. |
Friedrich Nietzsche | Nikto sa nemôže slobodne rozhodnúť stať kresťanom : na kresťana ani nedá obrátiť, - treba byť na to dostatočne chorým... |
Ako vzniká láska, záľuba, hobby (pre lietadielka, psov..), vášeň, mánia, homosexualita, pedofília..?
Friedrich Nietzsche | Zmyslenost casto predstihne rast lasky, takze koren zostane slaby a da sa lahko vytrhnut. |
Friedrich Nietzsche | Prehnané postoje týchto chorých duchov, týchto epileptikov pojmu, pôsobia na masy ľudí - fanatici sú pôvabne zvláštny, ľudstvo radšej vidí tváre ako počúva dôvody. |
Friedrich Nietzsche | Kresťanstvo je platonizmus pre ľud. |
Friedrich Nietzsche | Pravda a viera, že niečo je pravda: dva celkom protikladné záujmové svety — ku každému sa prichádza celkom odlišnými cestami. |
Friedrich Nietzsche | Súcit zvádza k ničote. Nevolá sa to pritom ničota, ale hovorí tomu "druhý svet", alebo "Boh", alebo "skutočný život" alebo Nirvána, Oslobodenie, Blaženosť |
Friedrich Nietzsche | Pôvodne, predovšetkým za čias kráľovstva, mal Izrael ku všetkým veciam správny to znamená prirodzený vzťah. |
Friedrich Nietzsche | Len subjekt je dokázateľný: hypotéza, že sú len subjekty - že objekt je len druh príčinného pôsobenia subjektu na subjekt - modus subjektu. |
Friedrich Nietzsche | Metafyzika je milovanie najvzdialenejsej príčiny. Treba sa ale stat priateľom najbližších vecí. |
Friedrich Nietzsche | Boh, ktorý vyžaduje, namiesto Boha, ktorý pomáha, radí, ktorý je v podstate výrazom pre každú šťastnú inšpiráciu odvahy a sebadôvery. |
Friedrich Nietzsche | Čo je dobré? - Všetko, čo v človeku zvyšuje pocit moci,vôľu k moci,moc samu. |
Friedrich Nietzsche | Morálka je vynález slabých, aby neboli utláčaní. Za úsilím za dobro je tiež len úsilie o moc. |
Friedrich Nietzsche | Každé vyjadrenie hodnôt je vyjadrenie moci. |
Friedrich Nietzsche | Morálka je vynález slabých, aby neboli utláčaní. Za úsilím za dobro je tiež len úsilie o moc. |
Friedrich Nietzsche | Tvrdiť a popierať jedno a to isté sa nám nedarí: to je subjektívna skúsenostná veta, nevyjadruje sa ňou nijaká nevyhnutnosť, ale len nemohúcnosť. |
Friedrich Nietzsche | ..psychológia svedomia : toto nie je ako sa rado verí, "boží hlas v človeku", - je to inštinkt ukrutnosti, ktorý sa obracia proti sebe, keď už sa nemôže vybiť navonok. |
Friedrich Nietzsche | Mame umenie, aby sme nezahynuli od pravdy. |
Friedrich Nietzsche | Boh je mŕtvý! Boh zostáva mŕtvy! A my sme ho zabili! Ako sa utešíme, vrahovia všetkých vrahov?
|
Friedrich Nietzsche | Čistý duch je čistý nezmysel: ak odčítame nervový systém a zmysly, smrteľnú obálku, tak sa iba prepočítame, nič viac. |
Friedrich Nietzsche | Koreň predstavy substancie je v jazyku, nie v bytujúcne mimo nás. |
Friedrich Nietzsche | Taký Boh (boh jedného národa na vrchole) musí vedieť pomáhať i škodiť, musí vedieť byť priateľom i nepriateľom - je uctievaný v dobrom i v zlom. |
Friedrich Nietzsche | ..domáce zvieratko, stádovité zvieratko, choré zvieratko človek, - kresťan.. |
Friedrich Nietzsche | Súcit zvádza k ničote. Nevolá sa to pritom ničota, ale hovorí tomu "druhý svet", alebo "Boh", alebo "skutočný život" alebo Nirvána, Oslobodenie, Blaženosť |
Friedrich Nietzsche | Prostriedky ako sa s zmieriť s Bohom, sú jednoducho prostriedky, ktorými sa ešte viac človek podriadi kňazom.. Jedine kňaz može vykúpiť. |
Friedrich Nietzsche | Nikto sa nemôže slobodne rozhodnúť stať kresťanom : na kresťana ani nedá obrátiť, - treba byť na to dostatočne chorým... |
Friedrich Nietzsche | Zomrel za vlastnú vinu - a chýba akýkoľvek dôvod, hocijako často je to tvrdené - že by zomrel za viny druhých. |
Friedrich Nietzsche | To že mučeníci dokazujú niečo o pravde veci, je tak málo pravdivé, že sa mi chce úplne poprieť, že by ktorýkoľvek mučeník mal niečo dočinenia s pravdou.
|
Friedrich Nietzsche | Ako povedal Zarathusra: Krv je najhorší svedok pravdy; krv otrávi aj to najčistejšie učenie šialenstvom a nenávisťou v srdci. |
Friedrich Nietzsche | Prehnané postoje týchto chorých duchov, týchto epileptikov pojmu, pôsobia na masy ľudí - fanatici sú pôvabne zvláštny, ľudstvo radšej vidí tváre ako počúva dôvody. |
Friedrich Nietzsche | Napokon: Ak predpokladáme, že všetko je len stávanie, tak poznanie je možné len na základe viery v bytie |
Friedrich Nietzsche | Pravda a viera, že niečo je pravda: dva celkom protikladné záujmové svety — ku každému sa prichádza celkom odlišnými cestami. |
Friedrich Nietzsche | Presvedčenia sú väzenia. ... Sloboda o každého druhu presvedčenia je silou, možnosťou slobodného rozhľadu. |
Friedrich Nietzsche | Presvedčenie je prostriedok: Veľa sa dá dosiahnuť pomocou presvedčenia. Veľká vášen potrebuje a využíva presvedčenia, nie je im podriadená. Je voči nim suverénna. |
Friedrich Nietzsche | Podstatou človeka a všetkého je vôľa k moci. |
Friedrich Nietzsche | Boh upadajúcich, pripravený o svoje mužské cnosti a pohnútky sa stáva bohom fyziologicky zaostalých, slabých. Oni sami sa nenazývajú slabými, ale dobrými. |
Friedrich Nietzsche | Zomrel za vlastnú vinu - a chýba akýkoľvek dôvod, hocijako často je to tvrdené - že by zomrel za viny druhých. |
predchádzajúci filozof      nasledujúci filozof