predchádzajúci filozof      nasledujúci filozof
Aristoteles
Pozri tiež: Jeho odpovede na otázkyDiela :
Povedali o ňom
Niekto : Monistické pozície sú charakteristické preferovaním buď telesnej (materializmus) alebo duševnej (idealizmus) stránky človeka. idealizmus (Platón, Aristoteles, Tomáš Akvinský): Podľa Platóna duša doslova padla do tela zo sveta ideí. Telesnú formu existencie považuje za nedokonalú. Úlohou duše je smerovať k dokonalosti a vrátiť sa do sveta ideí, zbaviť sa telesnosti. Takýto pohľad prezentuje duchovné ako nadradené telesnému. Kladie ich v antickom Grécku do protikladu ako dokonalé a nedokonalé, neskôr v kresťanskom ponímaní ako dobré a zlé. materializmus (Thomas Hobbes, Willard Van Orman Quine, Darwin, Daniel Dennett): V materialistických teóriách sú duševné procesy prezentované ako súčasť fyzického (fyzikalistický materializmus) alebo je existencia duše úplne popieraná ako napríklad v behaviorizme, ktorý chápe ľudský organizmus ako stroj a tzv. duševné procesy sú iba odpoveďou na telesné podnety. >>
Niekto : Všetky evolučne, ale aj kultúrne podmienené a na základe osobných skúseností nadobudnuté emocionálne predispozície a morálne intuície označuje súhrnným termínom automatické nastavenia (automatic settings).7 Okrem automatických nastavení ľudský mozog disponuje schopnosťou používať vedomé kognitívne procesy (manuálny mód), ktoré v súvislosti s morálkou umožňujú k spomenutým automatickým nastaveniam pristupovať troma spôsobmi. Tvrdí: „Môžeme používať vedomé procesy pre presné opisovanie našich automatických nastavení (Aristoteles). Môžeme naše vedomé procesy použiť pre snahy naše automatické nastavenia ospravedlňovať (Kant). A môžeme naše vedomé procesy použiť pre prekonanie limitov našich automatických nastavení (Bentham a Mill)“ . Znamená to, že sú tri hlavné normatívne etické teórie (etika cnosti, deontológia a konzekvencionalizmus) iba prejavmi uvedených troch spôsobov ako pomocou vedomých kognitívnych procesov k automatickými nastaveniami pristupovať. >>
Aristoteles na otázku Čo je človek? | Človek je Zoon Politikon t. j. politická čiže sociálna bytosť alebo spoločenský tvor. Jeho prirodzenou podstatou je život v štáte. |
Aristoteles na otázku | Podľa v čom vidí človek šťastie, rozoznávame tieto typy ľudí - rozkošnícky, politický, teoretický |
Aristoteles na otázku Čo je podstata a čo akcident? | Podstata to sú tie častí veci, ktorých odstránením sa zničí celá vec. |
Aristoteles na otázku Čo je to filozofia? | Keby to nebolo vecou filozofa, kto by potom skúmal, či je to isté 'Sokrates' a 'sediaci Sokrates'. (pozn. t.j. čo je na veciach podstatné a čo nepodstatné) |
Aristoteles na otázku Čo je to dobro? | Dobro je to,
k čomu všetko smeruje. |
Aristoteles na otázku Čo existuje? | Je však jasné, že jestvuje určitý počiatok a príčiny súcna. |
Aristoteles na otázku | Tri vymedzenia metafyziky: 1. Metafyzika ako veda o prvých príčinách. 2. Jestvuje veda, ktorá skúma jestvujúco ako jestvujúco..... 3. Metafyzika ako veda o Bohu. |
Aristoteles na otázku | Εστιν επισημη τις η θεωρει το ον η ον και τα τουτω υπαρχοντ καθ αυτο ./Jestvuje veda, ktorá skúma jestvujúco ako jestvujúco i to, čo mu samo osebe náleží. |
Aristoteles na otázku Čo je to dobro? | Dobro je stred medzi: ľahkovážnosťou a zbabelstvom (odvaha) seba ponižovaním a pýchou (sebavedomie) lakomosťou a rozhadzovačnosťou (štedrosť)... |
Aristoteles na otázku Čo je metafyzika? | Je teda jasné. že múdrosť je veda, ktorej predmetom je istý druh príčin a počiatkov. |
Aristoteles na otázku Čo je to kauzalita? | Otec je príčinou dieťata
|
predchádzajúci filozof      nasledujúci filozof