predchádzajúca škola      nasledujúca škola
Niekto : Rozum, o ktorý sa opiera prírodovedné skúmanie nemôže pochopiť nič živé, lebo jeho statická, abstraktná a izolačná perspektíva nemôže držať krok s dynamickosťou a jedinečnosťou života. >>
Na otázku Aký je vzťah filozofie a vedy?Niekto : Rozum, o ktorý sa opiera prírodovedné skúmanie nemôže pochopiť nič živé, lebo jeho statická, abstraktná a izolačná perspektíva nemôže držať krok s dynamickosťou a jedinečnosťou života. >>
Na otázku Čo je prvotné? Hmota alebo vedomie?Niekto : hmota v dnešnej fyzike akoby nabrala na živote: štúdium elektriny, magnetizmu a elektrónov dala fyzike nádych života, takže namiesto redukcie psychológie na fyziku.. pristupujeme k oživenej fyzike a takmer oduševnenej hmote. >>
Na otázku Čo je to čas?Henri Bergson : A pretože čas je akumulácia, budúcnosť nemôže byť nikdy ako minulosť, pretože akumulácia narastá každým krokom. Každý moment je nielen niečím novým, ale niečím nepredvídateľným;....zmena je oveľa radikálnejšia ako predpokladáme. >>
Na otázku Je pravda, že všetko sa deje kôli niečomu a náhoda neexistuje?Niekto : Ak súčastný okamih neobsahuje žiadnu živú a kreatívnu možnosť, a je úplne a mechanicky výsledkom hmoty a jej pohybu z predchádzajúceho okamihu, a ten je takisto mechanickým výsledkom pohybu hmoty v okamihu pred ním, a ten tiež výsledkom toho pred ním.... atď, až kým nedorazíme ku pravekej hmlovina ako pôvodcu všetkých nasledujúcich momentov, každého riadku Shakesperových hier, každému utrpeniu jeho duše, temné dialógy Hamleta a Othela, Macbetha a Leara, slovo od slova, všetko bolo vpísané už vo vzdialenom priestore a vzdialenom praveku, samou štruktúrou a obsahom tejto prahmloviny. Aký nápor na dôverčivosť! Aký akt viery musí takáto teória vyžadovať od tejto našej neveriacej generácie! (ad materializmus, ad determinizmus) >>
Henri Bergson : A pretože čas je akumulácia, budúcnosť nemôže byť nikdy ako minulosť, pretože akumulácia narastá každým krokom. Každý moment je nielen niečím novým, ale niečím nepredvídateľným;....zmena je oveľa radikálnejšia ako predpokladáme. >>
Na otázku Z čoho všetko vzniklo? Čo je to prvé a najstaršie v prirodzenosti vecí?Niekto : Ak súčastný okamih neobsahuje žiadnu živú a kreatívnu možnosť, a je úplne a mechanicky výsledkom hmoty a jej pohybu z predchádzajúceho okamihu, a ten je takisto mechanickým výsledkom pohybu hmoty v okamihu pred ním, a ten tiež výsledkom toho pred ním.... atď, až kým nedorazíme ku pravekej hmlovina ako pôvodcu všetkých nasledujúcich momentov, každého riadku Shakesperových hier, každému utrpeniu jeho duše, temné dialógy Hamleta a Othela, Macbetha a Leara, slovo od slova, všetko bolo vpísané už vo vzdialenom priestore a vzdialenom praveku, samou štruktúrou a obsahom tejto prahmloviny. Aký nápor na dôverčivosť! Aký akt viery musí takáto teória vyžadovať od tejto našej neveriacej generácie! (ad materializmus, ad determinizmus) >>