Čo je to morálka?   
Odpoveď a závery vyplývajúce z danej odpovede:
Niekto : Morálna realita je nám skrytá. Prichádzame na svet ako ľudia priviazaný v jaskyni, ktorí pozerajú na tiene. V istom okamihu si však začíname uvedomovať, že tieto tiene sú len tiene a nie skutočná realita. Morálna realita nás tlači k stále lepšiemu poznaniu morálneho ideálu. Musíme sa dostať z jaskyne a vidieť veci pod tým správnym svetlom - vidieť ich také, aké v skutočnosti, oprostené od mylných predstáv, ilúzií. To slnko na ktoré sa dostaneme po výstupe z jaskyne je podľa Platóna idea dobra. | ---- | Niekto : Morálna realita neexistuje, neexistujú morálne fakty, a hodnoty sú nevyhnutne subjektívnym vyjadrením nášho emočného postoja. Medzi svetom faktov a svetom hodnôt leží neprekonateľná priepasť a zatiaľčo fakty prinášajú vedeckú objektivitu, hodnoty nemôžu byť ničím iným ako vonkajším obrazom nášho vnútorného subjektívneho prežívania, cítenia, túženia. | ---- | |
---- | ||||
Niekto : Morálna realita je nám skrytá. Prichádzame na svet ako ľudia priviazaný v jaskyni, ktorí pozerajú na tiene. V istom okamihu si však začíname uvedomovať, že tieto tiene sú len tiene a nie skutočná realita. Morálna realita nás tlači k stále lepšiemu poznaniu morálneho ideálu. Musíme sa dostať z jaskyne a vidieť veci pod tým správnym svetlom - vidieť ich také, aké v skutočnosti, oprostené od mylných predstáv, ilúzií. To slnko na ktoré sa dostaneme po výstupe z jaskyne je podľa Platóna idea dobra. | ---- | ---- | Niekto : Morálna realita neexistuje, neexistujú morálne fakty, a hodnoty sú nevyhnutne subjektívnym vyjadrením nášho emočného postoja. Medzi svetom faktov a svetom hodnôt leží neprekonateľná priepasť a zatiaľčo fakty prinášajú vedeckú objektivitu, hodnoty nemôžu byť ničím iným ako vonkajším obrazom nášho vnútorného subjektívneho prežívania, cítenia, túženia. | |
---- | ||||
Niekto : Morálna realita je nám skrytá. Prichádzame na svet ako ľudia priviazaný v jaskyni, ktorí pozerajú na tiene. V istom okamihu si však začíname uvedomovať, že tieto tiene sú len tiene a nie skutočná realita. Morálna realita nás tlači k stále lepšiemu poznaniu morálneho ideálu. Musíme sa dostať z jaskyne a vidieť veci pod tým správnym svetlom - vidieť ich také, aké v skutočnosti, oprostené od mylných predstáv, ilúzií. To slnko na ktoré sa dostaneme po výstupe z jaskyne je podľa Platóna idea dobra. | ---- | Niekto : Morálna premena či rast, teda ak sa chcem meniť k lepšiemu. začína vždy zmenou myslenia, teda zmenou toho, ako veci vidím. Literatúra a hlavne romány ako napr. Dostojevskeho bratia Karamazovovci, Dickinsova Vianočná koleda, Frankenstein od Merry Shellyovej i Murdochovej (Iris Murdoch) vlastná tvorba sú v tomto veľmi nápomocné. A rozprávky. | ---- | |
---- |
Odpoveď a jej predpoklady ( argumenty pre a proti nej ):
Niekto     | Morálna realita je nám skrytá. Prichádzame na svet ako ľudia priviazaný v jaskyni, ktorí pozerajú na tiene. V istom okamihu si však začíname uvedomovať, že tieto tiene sú len tiene a nie skutočná realita. Morálna realita nás tlači k stále lepšiemu poznaniu morálneho ideálu. Musíme sa dostať z jaskyne a vidieť veci pod tým správnym svetlom - vidieť ich také, aké v skutočnosti, oprostené od mylných predstáv, ilúzií. To slnko na ktoré sa dostaneme po výstupe z jaskyne je podľa Platóna idea dobra. | |
O | ||
Arno Anzenbacher : Platón vychádza z kritiky každodennej skúsenosti. Pokiaľ ľudia žijú nekriticky v každodennej skúsenosti, žijú vo svete zdania (jaskyne) a nevedia nič o vlastnom bytí. Filozofia oslobodzuje človeka z jaskyne zdania a privádza ho ku slnku pravdy. Tým je dané rozlíšenie medzi púhym zdaním a pravým bytím.(ad Platon (pov. Aristokles)) | ||
O | ||
---- |
Zdroj: Iris Murdoch : Morálny realizmus - metaetická teória - Podcast Pravidelná dávka , Iris Mudroch : Dobro musíme najprv vidieť 228.,